Ik heb een stuitbevalling gedaan!!!!!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Inge Schreurs - WaarBenJij.nu Ik heb een stuitbevalling gedaan!!!!!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Inge Schreurs - WaarBenJij.nu

Ik heb een stuitbevalling gedaan!!!!!!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Inge

29 Augustus 2008 | Suriname, Paramaribo

Dag lieverds

Even snel een blog van mij voordat ik mijn tweede nachtdienst in ga.
Gisteravond mijn eerste nachtdienst gehad. Het begon al meteen met stress... Ik moest om 21:00 uur met de taxi weg, maar toen ik die belde bleek hij onbereikbaar. Uiteindelijk Marisca opgebeld met de vraag wat ik nu moest doen.. Zij heeft voor mij een andere taxi gebeld zodat ik toch nog in het ziekenhuis kon komen ondanks dat ik toen wel wat te laat was. Ik vond dat echt ontzettend vervelend. Ik heb meteen op de afdeling het verhaal uitgelegd en mijn excuses aangeboden. De zusters waren erg lief en zeiden het absoluut niet erg te vinden maar juist blij waren dat ik er toch nog was. Ik moest mij er verder volgens hen niet druk over maken want voor hen was het geen probleem en ik kon er ook niets aan doen...
In het begin van die dienst was er niets te doen. Alle werkzaamheden voor de nacht waren al gedaan door de late dienst. De eerste uren duurde daarom erg lang. Ondertussen kwam er nog wel een vrouw binnen die ik mocht opnemen. Bij haar de algemene zaken afgehandeld, uitwendig onderzoek gedaan en een infuus gezet. De weeen wilde niet zo doorzetten en mw. ging slapen.
Om 02:00 uur gaf een andere mw. die bij ons opgenomen was persdrang aan. Dit vonden we verdacht aangezien zij nog maar 32 weken zwanger was. Toch maar even gekeken en toen bleek dat het kindje er toch echt aankwam en de vochtblaas al uitpuilde. Ik mocht zelf deze bevalling doen wat super leuk was. Wel een heel klein kindje wat meteen naar de couveuse afdeling door moest, maar ondanks dat, deed het kindje het wel heel goed. (lang leve de corticoiden voor de longrijping!!)

Daarna begon het lange wachten tot het eind van onze dienst weer....
Opeens riep de mw. die ik eerder die avond had opgenomen mij met de vraag wat dat was, wat zij in haar maandverband zag.... Het bleek dikke en verse meconium te zijn.(ontlasting van het kindje) Ik vond dit nogal vreemd omdat zij eerder die avond al vruchtwater had verloren en dit gewoon helder was. Deze meconium was een teken van dat het kindje misschien wel in een stuit zou liggen. Ik heb hierop de zuster erbij gehaald zodat ik kon gaan toucheren om ons vermoeden te kunnen bevestigen. Ik voelde duidelijk een stuit en deze was ook al ver ingedaald.(Hodge 3) Mw. had een kleine 9 centimeter ontsluiting, dus we konden alles klaar maken voor de bevalling. De arts werd gebeld en deze kwam ook al snel.
Ik had nog nooit zelf een stuitbevalling gedaan dus de zuster had liever dat ik nog een keertje mee zou kijken. De arts daarentegen had zoiets van.. Ach laat Inge deze bevalling maar doen want in Nederland krijgt ze waarschijnlijk deze kans niet meer en wat ze hier bij kan leren is mooi meegenomen. En zo gebeurde het dat ik zelf de stuitbevalling mocht doen!! Het was echt een super mooie en super gave bevalling. Veel mooier dan een hoofdligging.
Het kindje lag in een onvolkomen stuit dus met de beide beentjes opgeslagen langs het lichaam en hoofd heen. Bij de geboorte kwamen eerst de billetjes en daarna volgde meteen het lichaam met de beentjes er strak langs. Ik kan niet uitleggen wat voor een mooi gezicht dat is..... Echt geweldig. Toen het lichaam geboren was, kon ik het lichaam ondersteunen om via de methode van Bracht (voor de kenners onder ons) het hoofdje te kunnen ontwikkelen.
Alles verliep heel snel en soepel. De arts hielp mij ontzettend goed, ondanks dat ik het helemaal alleen deed. Hij was tevreden over de manier waarop ik het gedaan had voor de eerste keer en heeft mij beloofd dat hij van de week met mij gaat oefenen op de verschillende handgrepen die ik kan toepassen bij een stuitbevalling.

Ondanks dat het in eerste instantie een rustige en saaie nacht leek te worden, werd het toch nog voor mij een heel goede, en fijne nacht.

Het hebben van nachtdienst kost mij wel een godsvermogen aan de taxikosten en is financieel niet altijd even makkelijk, maar als ik daarvoor terug krijg dat ik dan veel partussen kan doen en op deze manier aan mijn benodigde aantal voor in het logboek kom, dan heb ik dat er graag voor over!!!


Nou lieverds, ik ga mij klaar maken voor de komende nachtdienst. Hopelijk is deze net zo vruchtbaar....

Vanavond in ieder geval geen drama wat betreft de taxi want heb mijn voorzorgsmaatregelen nu natuurlijk wel getroffen. De taxi is al gebeld en komt mij als alles goed verloopt volgens afspraak om 21:00 uur ophalen. Nu maar afwachten of hij zijn belofte nakomt......

dikke kussss en veel liefs van mij

  • 29 Augustus 2008 - 08:17

    Eve:

    Heey

    Maar dat is idd supergaaf!!!! :) Maar lijkt me ook wel spannend eng, zeg maar haha.... Nou ben benieuwd wat je afgelopen nacht heb meegemaakt.... :)

    Kus!

  • 29 Augustus 2008 - 09:03

    Janet:

    haha uhmm inge als je terug in nederland bent moet je dat allemaal nog maar eens een keer uitleggen,23 jaar en weet al alles damn,ik ben het omgedraaide en weet niks van baby's...ik vindt het allemaal maar knap dat je dat kunt hoor,je kijkt dagenlang maar bij mensen tussen de benen moet je ook maar kunnen.en dan nu weer een stuitbehandeling al klinkt dat wel een beetje ingewikkeld,dat lijkt me niet ietws makkelijks. 1ding weet ik wel zeker als jij kinderen krijgt zullen ze snel vanalles kunnen,die kinderen worden snel groot,net als jij;-)
    hey wijfie succes in de nachtdienst en ja ik hoop voor jou als je die stuitdingens zo mooi vind,dat het heel vaak voor gaat komen,want idd misschien krijg je in nederland de kans niet meer,nederland is een betuttelt land,ze geven je daar meer kans met de gedachten van ,dit lukt haar wel...hartstikke mooi dus wordt er in ieder geval in je gelooft,en niets is fijne dan dat mensen ook in je geloven;-)Zo hoord het ook.
    nou toedeloe en see you nex time....

  • 29 Augustus 2008 - 09:36

    ZUS:

    WOEHOE!! Je allereerste STUITBEVALLING!! Goed hoor meissie! Vond je het niet heeeel erg spannend?! Super dat de arts je die kans gaf om hem alleen te mogen doen, heel tof dat ze daar zo met je meedenken en je alle ruimte geven om dingen te leren, daar kom je ook voor. Je komt bent een bult ervaring thuis. Ben trots op je hoor zus!
    Succes je laatste nachtje, en als je geld nodig hebt voor een taxiritje meer of minder dan boeken we wel wat over hoor!! :-)

    Kus van mij.

  • 01 September 2008 - 16:46

    Dayenne:

    Hey Inge,
    Super gaaf die stuitbevalling. Goed gedaan zeg. Zo te lezen leer je er echt heel veel
    Groetjes Dayenne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Inge

Hallo Allemaal!! Bij deze mijn lang beloofde blog die ik heb aangemaakt voor mijn verblijf in Suriname. Op 9 augustus zal ik mijn vetrouwde kikkerlandje verlaten om voor drie maanden stage te gaan lopen op de verloskamers in het Academisch ziekenhuis in Paramaribo voor mijn opleiding tot verloskundige. Via deze blog zal ik jullie op de hoogte houden van alle belevenissen! Laat gerust berichtjes achter,want dan voel ik mij iets minder alleen haha!! Liefs Inge Oja ik zal nog even mijn postadres achterlaten. Stoelmanstraat 17 POB 1270 Paramaribo, Suriname

Actief sinds 03 Aug. 2008
Verslag gelezen: 352
Totaal aantal bezoekers 28482

Voorgaande reizen:

09 Augustus 2008 - 12 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: