Dolfijnen gezien en naar Braamspunt geweest. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Inge Schreurs - WaarBenJij.nu Dolfijnen gezien en naar Braamspunt geweest. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Inge Schreurs - WaarBenJij.nu

Dolfijnen gezien en naar Braamspunt geweest.

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Inge

01 September 2008 | Suriname, Paramaribo

Hai hai allemaal...

Ja jullie lezen het goed... Ik heb dolfijnen gezien, hele echte en hele mooie en nee niet uit het Dolfinarium.
Maar eerst maar wat over het weekend. Vrijdag had ik mijn laatste nachtdienst. Nog 1 partus gehad maar dat was al vroeg in nacht. De rest van de tijd niets te doen gehad dus een lange, lange, nacht. Omdat ik die vrijdagavond door mijn huisgenootjes op de fiets naar het werk was gebracht moest ik natuurlijk ook in de ochtend weer op de fiets terug. Nou niet echt aan te bevelen na zo'n slaapverwekkende dienst... maar ach het spaarde uiteindelijk wel meer dan 22 dollar uit en daarbij verbranding van weer wat calorietjes dus waar klaag ik over...haha
Toen ik thuis kwam kon ik eindelijk mijn bed in. Helaas niet van lange duur want moest mijn ritme wel weer een beetje zien om te draaien. Die avond wezen winkelen in de Maretraite mall. Was wel gezellig en heb mij prima vermaakt. Wel een beetje jammer dat er zoveel rotzooi is en zo weinig te koop voor het thuisfront. Ga binnenkort nog maar eens het centrum proberen. Misschien hebben ze daar leukere spullen. Na het winkelen zjn we wezen eten bij 't Vat. Daar een heerlijke biefstuk naar binnen gewerkt om op deze manier mijn ijzer gehalte weer een beetje op peil te brengen. In het eten hier zit namelijk weinig ijzer en zoals velen van jullie weten is duizeligheid een symptoom van gebrek aan ijzer. Blijkt dat alle Nederlanders hier in Suriname last van hebben. De arts uit het ziekenhuis zei dat dit kwam door het feit dat wij dus gewend zijn aan veel ijzer in ons bloed, maar hier een stuk minder krijgen. Ons lichaam gaat de reserves aanspreken en uitputten met als gevolg dat wij wat duizelig worden.... Logisch verhaal toch als je het zo hoort en best geloofwaardig dus vond ik mijn biefstuk zeer verantwoord. (of is het dan toch een excuus om gewoon lekker veel vlees te kunnnen eten haha) maar goed. Daarna terug naar huis gegaan waar ik nog even aan mijn reflecties wilde werken. Helaas viel de stroom in heel Suriname voor de zoveelste keer uit met als gevolg dat wij in het donker zaten, zonder kaarsen, lichtjes etc.. Ben toen uit nood maar gaan slapen. Ook dat was geen succes want geen stroom betekent geen airco en geen ventilator..... had net mijn bed verschoond die dag. Nou dat kon vandaag dus weer opnieuw. De stroomuitval heeft tot half vijf in de ochtend geduurd dus jullie begrijpen dat ik een geweldige nacht heb gehad... en met een zeer gezellig humeur opstond.

Nadat ik even op gang was gekomen. De stroom het weer deed, wij zowaar ook nog water hadden en ik dus kon douchen, was ik klaar voor de fietstocht richting Leonsberg om daar de boot op te stappen om dolfijnen te spotten.
Op de fiets met een rok was ook een totaal verkeerde keuze. De rok was wel lekker koel en wat dat betreft ideaal, de wind was wat minder en de daarbij komende p-ssstjes en toeters ook... Misschien de volgende keer dan toch maar weer een broek aan of mijn rok beter vasthouden!
Vervolgens op de boot gestapt richting de zee waar de Commowijne rivier en de Suriname rivier in uitmonden. We moesten wat geduld hebben maar uiteindelijk dan toch heel wat dolfijnen gezien. Het was echt super gaaf!! Helaas waren die krengen zo snel dat we niet veel geslaagde foto's konden maken. degene die ik heb zal ik erop zetten samen met een filmpje. Ik waarschuw alvast... misschien worden jullie een beetje zeeziek van het filmpje maar het is de moeite waard!
Moet ik wel even vermelden dat bij deze de ruimte op is om nog meer filmpjes op de blog te zetten dus dit moet ik eerst weer even aanvragen. Misschien kan ik dan later nog een filmpje van de dolfijnen erop zetten maar dat zien jullie dan wel weer.

Nadat we een tijdje naar de dolfijnen hadden gekeken, zijn we verder gevaren naar Braamspunt. Dit is een vissersdorpje aan de kant van de zee. Mensen leven daar nog zeer primitief en in krotten. Overal waar we keken lagen dode opgezwollen vissen en de stank was niet te harden. Gewoon walgelijk. Moet je nagaan dat de mensen daar gewoon in leven!! Enkele foto's zullen het misschien voor jullie wat visueler maken.
Op het moment dat we zowat over onze nek gingen van de geur... (om jullie een beetje mee te kunnen laten genieten... pak een paar eieren, laat deze een aantal dagen bij een temperatuur van 35 graden staan en ga er vervolgens met je neus boven hangen en je hebt enigzins een idee van hoe het daar rook) zijn we naar de overkant gelopen waar nog een echt strand was. Of dit nu zo hygienisch was weet ik niet helemaal maar we hebben in ieder geval heerlijk gezwommen.
Halverwege de middag vond ik het wat te gevaarlijk worden in de zee omdat de stroming zeer krachtig werd en ik moeite had om bij de kant te komen. daarom hebben we er toen voor gekozen weer terug te gaan naar de boot. Een kleine drie kwartier heerlijk rondgedobbert om vervolgens weer op huis aan te gaan.
Het was weer een ontzettend leuk uitje waar ik super van heb kunnen genieten!

Nu ben ik ondertussen wel moe dus ga zo slapen. Heb morgen vroege dienst dus het wordt ook wel weer eens tijd om mijn bed op te zoeken. vanavond hopelijk wel met airco. Zo niet dan verkas ik naar de hangmat!

Tot de volgende keer!!

liefs Inge



  • 01 September 2008 - 08:37

    Janet:

    jeetje inge ,jij durft ,zwemmen waar een paar meter verderop zoveel doden vissen liggen...
    En die honden,moet je ook maar tegen kunnen,zijn net zo mager;-(
    Wel gaaf he die dolfijnen,dat is nog eens leuk om te Zien.
    nou meid ik ga ff wakker worden hahaha en daarna lees ik het nog wel een keer,want ik weet niet meer waT ik typen wou...prettige dag en tot later op de dag nog even;-)
    groetjes janet.

  • 01 September 2008 - 08:38

    Ellen:

    Hey Ing!
    Echt geweldig joh, dolfijnen!!!! dat is nog eens vakantiegevoel zeg! Wordt helemaal jaloers hier zo achter mn bureautje!!Echt heel mooi, ga zo nog ff je video bekijken, echt heel leuk. Foto's zijn wel duidelijk dolfijnen hoor!Ga gauw weer aan het werk!Dikke kus van mij

  • 01 September 2008 - 08:50

    Moo & Co :

    Aloha!
    Wat gaaf die dolfijnen! Je zal dan wel en echt vakantie gevoel hebben gehad! Ik was al blij toen ik de flamingo's in centerparcs zag:P Maar dit is dat toch helemaal super!
    Maar wat een contrast zeg! Super foto's van dolfijnen en dan die dooie vis op het strand en die oohh zo zielige hondjes! Ben blij dat flip en wes het hier beter hebben hoor!
    Hier ook alles goed zijn net terug van het zon overgoten cenetrparcs:):) en ben niet meer misselijk!! Daar ben ik echt blij van! Hebben nu nog 1 week vakantie en dan moeten we weer werke!
    Jij veel plezier nog! Ik ga is ff wassen en in huis aande gang!
    Dikke kus!

  • 01 September 2008 - 17:04

    Dayenne:

    Hallo Inge,
    Super om je verhalen hier te lezen op de site. Je maakt echt een hoop mee, dat nemen ze je niet meer af! Je doet heel wat ervaring op zo. Je zou zo je achter- neefje of nichtje kunnen halen. Het is dat je niet hier bent. Nog een kleine vier weken, dus dan ben je nog niet terug. Morgen krijg ik een extra echo om te kijken hoe groot het kindje is. Nu je er zelf zo vlak voor zit, is het nog leuker om al je verhalen te lezen. Inge, geniet er van, en kom maar weer met veel ervaring terug.

    Groetjes Dayenne

  • 02 September 2008 - 11:54

    Janet.:

    hey hey inge ben helemaal niet meer terug gekomen gisteren haha,tijdgebrek..maar wel leuk hey die dolfijnen,maar wat is het water vies?of hoord dat zo..zoet water zeker..nou ik ga tanken en dan boodschappen doen,hier is het inmiddels herfst geworden de zomer is nu echt voorbij,ik hoop dat jij nog genieten kan in je opblaasbadje hahaha...succes en tot later...uhmm dianne ff vraagje hoe moet je die post op de bus doen?moet dat met vliegpost of kan het met een gewone envolopen postzegels hoe werkt dat?ik hoor het wel groetjes....

  • 02 September 2008 - 15:56

    Esther:

    Heeey meissie!
    Dolfijnen gezien!! Wat gaaf zeg! Ben jaloers op je :) En verder.. wat maak jij een hoop mee.. Echt super leuk allemaal. heel veel plezier en succes nog! Ik blijf je volgen!
    Liefs Esther

  • 02 September 2008 - 18:48

    Mama En Papa.:

    Als de nood het hoogst is de redding nabij, Je kunt nu twintig video filmpjes kwijt. Dus filmen maar !!!! We laten ons graag verrassen.
    dag lieverd en een knuffel van ons.

  • 03 September 2008 - 14:00

    Buurman Woonboot :

    hoi hoi effe een leuke berichtje voor je
    we hebben een woonboot het ligt aan de amstel hihihiihh genoeg bootjes daar mis je ons nog een beetje groetjes jhonny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Inge

Hallo Allemaal!! Bij deze mijn lang beloofde blog die ik heb aangemaakt voor mijn verblijf in Suriname. Op 9 augustus zal ik mijn vetrouwde kikkerlandje verlaten om voor drie maanden stage te gaan lopen op de verloskamers in het Academisch ziekenhuis in Paramaribo voor mijn opleiding tot verloskundige. Via deze blog zal ik jullie op de hoogte houden van alle belevenissen! Laat gerust berichtjes achter,want dan voel ik mij iets minder alleen haha!! Liefs Inge Oja ik zal nog even mijn postadres achterlaten. Stoelmanstraat 17 POB 1270 Paramaribo, Suriname

Actief sinds 03 Aug. 2008
Verslag gelezen: 130
Totaal aantal bezoekers 28473

Voorgaande reizen:

09 Augustus 2008 - 12 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: