Doc 204 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Inge Schreurs - WaarBenJij.nu Doc 204 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Inge Schreurs - WaarBenJij.nu

Doc 204

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Inge

09 September 2008 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal!!!

Ja ja even weer een berichtje van mij zodat jullie weer wat te lezen hebben...
Ik heb een heel gezellig lang weekend gehad.
Vrijdag was ik vrij van stage en had mij voorgenomen om heel erg druk aan mijn reflectieverslagen te gaan werken, maar wat is dat moeilijk zeg als je niets te reflecteren hebt en toch drie verslagen moet gaan opschrijven. Je kunt het dus al raden... De verslagen zijn niet af gekomen. Dat werkje staat mij voor vanavond nog te wachten grrrrrr...
Diezelfde avond nog even bij Zus en Zo gegeten omdat we geen zin hadden om te koken. Daar maar meteen even de souvenirs winkel ingedoken om te kijken of ze leuke spulletjes hadden.

Zaterdag zijn we naar het centrum van Paramaribo geweest om te winkelen. Was erg leuk maar eigenlijk te kort want mijn huisgenootjes hadden om 15:00 uur een afspraak op het werk, waardoor ik niet overal heen kon wat ik in gedachte had. Nou ja ik heb maar voor mijzelf gepland dat ik volgende week gewoon weer een nieuwe poging ga ondernemen.
Die avond wilde we uit eten gaan. De dames hadden geen zin in de lokale tent en wilde perse ergens anders naar toe. Mij maakte het niet zoveel uit, als het maar te eten was. Uiteindelijk na heel wat gespeur op internet kwamen we uit op het Doc 204. Dit zou Europees eten zijn. Het klonk mij wel een geschikt restaurant dus snel de taxi gebeld. Daar aangekomen bleek het een super de luxe restaurant te wezen die precies gelegen was aan de Suriname rivier. Met natuurlijk een ontzettend mooi uitzicht en heerlijke zitplaatsen op het terras. Mijn huisgenootjes hadden zoiets van; waar zijn we nu dan beland en vonden het volgens mij wel erg duur, maar ja wie wat anders wil moet er voor betalen.......
Ik vond het in ieder geval geen probleem en heb heerlijk de decadente kakker uitgehangen haha!!
Het eten (een heerlijk, let wel groot stuk ossenhaas)smaakte mij prima en ik kwam al snel tot de conclusie dat ik sinds tijden niet meer zo lekker gegeten had.
Voor degene die ooit nog een paar voetstappen in Suriname gaan zetten is dit echt een aanrader!
Na de hele avond op stand gezeten en gegeten te hebben zijn we weer afgetaaid richting de stad om ons bed in te duiken.

Normaal gesproken gaan we op zondag de hort op, maar daar had ik al de hele week geen trek in. Ik wilde gewoon fijn dichtbij huis blijven en er het liefst zo min mogelijk moeite voor doen. (lui??, nee hoezo....)
Per toeval smsde twee meisjes die we hier hebben leren kennen of wij zin hadden om met hen mee te gaan naar het Krasnapolski hotel waar we konden zwemmen. Nou paste dat precies in mijn schema van luieren, bruin worden, relaxen en er niets voor doen dus dat aanbod heb ik niet afgeslagen!!
Jullie kunnen je vast wel voorstellen hoe z'n dagje zwembad in een luxe hotel in Paramaribo eruit heeft gezien, maar wil jullie natuurlijk geen details onthouden want dan kun je je nooit zo goed inleven dus bij deze; Denk aan een stralende blauwe hemel met af en toe een wolkje. Bedenk je daar 35 graden warmte bij samen met een briesje. Om optimaal te kunnen genieten mogen de ligbedden natuurlijk niet ontbreken samen met de loungehoekjes waar je heerlijk in de schaduw kunt vertoeven...
En dan als je het toch nog te warm krijgt kun je heerlijk afkoelen in het zwembad water zonder vissen, krabben, ongedierte etc. Oja en natuurlijk niet te vergeten, heel veel obers die je op je wenken bedienen.
Met andere woorden; jullie hoeven niet te vragen of ik een fijne dag heb gehad......

Bij het zwembad hebben we twee andere mensen leren kennen die net waren aangekomen. Was allemaal heel gezellig en opeens waren we met een groep van 7 personen.
Uiteindelijk afgesproken om met iedereen die avond bij 't Vat te gaan eten.
Het was echt gezellig zo met een groep. Vind het vooral fijn dat we dan ook eens andere mensen en andere gesprekken om ons heen hebben. Geeft toch een beetje afwisseling.
Helaas moest ik er vandaag alweer om 05:15 uur uit, dus moest die avond de spelbreker zijn die om half tien naar huis vertrok. Al met al wel een heel fijne avond gehad.

Vandaag begon mijn werkweek weer. 1 partus gedaan en aanwezig geweest bij een stuitbevalling van een overleden kindje.
Het klinkt misschien een beetje raar, maar IUVD (intra uteriene vruchtdood) komt hier vaak voor en ik wordt daarom geregeld geconfronteerd met overleden kindjes. Natuurlijk blijft dit lastig, maar het went en dit zijn zaken waar ik niet meer wakker van lig. Misschien voor jullie onbegrijpelijk, maar hier dagelijkse kost wat ondertussen gewoon begint te worden.... Het was overigens wel een heel mooi kindje. Zoals Dianne en ik het altijd zeggen; een meisje, meisje!! Voor degene die het niet begrijpen; een op en top meisje...

Verder vandaag wel een fijne dag gehad.
Ik zat mij net te bedenken dat ik volgende week mijn tussenevaluatie heb. Dit betekent dat ik dan alweer op de helft ben van mijn stage. En als ik mij dat zo bedenk gaat de tijd toch wel super snel!

Nou mensen ondertusssen is het alweer 20:30 uur en moet ik toch echt aan mijn verslagen dus tot de volgende keer maar weer!

liefs Inge

  • 08 September 2008 - 23:46

    Minet:

    Ik ben nu zeker de eerste die reageert want ik zit in de wacht. Meissie, na zo'n rotervaring heb je het verdiend om effe lekker koloniaal te doen hoor! Vooral die boys die je op je wenken voorzien van zo'n supercoctail. Ben jaloers op je!

    Hou je haaks! Minet


  • 09 September 2008 - 08:56

    Ellen:

    Hey Inge!!
    Wat fijn om je weer zo positief te horen! Ben echt blij te horen dat het weer goed met je gaat!groot gelijk om je daar leker te laten verwennen bij Doc!heb je wel verdiend na die situatie laatst!En al een beetje leuke mannen ontdekt of hebben ze die daar niet?Heb zondagavond nog visite gehad, een oud buurmeisje en buurvrouw van me kwamen koffie/thee leuten. Hadden gelijk ook maar mn moeder meegenomen...haha,erg gezellig!!Je kent het wel: kwek kwek kwek kwek kwek kwek kwek!!Dat is wel aan de dames besteed haha!Hier gaat alles verder prima!Heb verder eigenlijk weinig te melden helaas...saaie doos he?!haha. Ben in elk geval blij te zien dat het goed met je gaat, je ziet er ook goed uit meisje!!Heb je al genoeg jus trouwens??Dikke kus van mij!

  • 09 September 2008 - 09:04

    Janet:

    hey hey inge wat een leuk verhaal weer heerlijk om op te staan en lekker te gaan lezen,al dwaal ik altyd nog wel even dan en lees ik een zin drie keer,maar het is iets anders dan de stentor!wat leuk om zo een avondje uit te gaan en wat leuk dat je de mensen langzaam leerd kennen,dalijk dan moet je daar afscheid nemen en en vind je het vanuit daar moeilijk hahaha..Maar ja gelukkig woont je zus en je ouders hier in nederland,dus het zou altyd makkelijker voor je zijn.
    tegen mij zeiden ze vroeger altyd dat ik zo'n meisje meisje was..Alleen bedoelde ze bij mij een meisje die velen jongens dingen doet,boompjes klimmen krosfietsen voetballen,skateborden dat soort dingen.
    nou gelukkig maar dat je genoten had van het eten,en als het 1keer zo erg duur is,is niet erg soms heb je dat gewoon nodig;-)
    moet kunnen vind ik dan ook daar fleur je tenminste weer helemaal lekker van op,lekker he
    ;-)nog maar een paar bevallingen en dan kom je weer lekker naar huis,het is al september oktober november,ohhhhhh wat zou jij het koud krijgen hahahaha....hey wijfie tot later maar weer een goede dag toegewenst,maak er weer wat van vandaag...liefs janet;-)

  • 09 September 2008 - 09:08

    Janet:

    stoer trouwens die telefooncel,die zie je hier haast niet meer.

  • 09 September 2008 - 11:09

    ZUS:

    Hey little Sistah! You're looking good!! Mooi dat ding in je haar! NICE:-) Leuk om weer wat foto's van Paramaribo en jou natuurlijk te zien! Fijn dat je zo'n leuk weekend hebt gehad, beetje zwemmen enzooooo.
    dikke kus van mij!

  • 09 September 2008 - 17:59

    Damaris:

    hey meis,

    fijn om te horen dat het beter met je gaat! en dat je lekker geniet van alle dingen die suriname te bieden heeft. Geniet er nog van! Liefs damaris

  • 09 September 2008 - 19:08

    Mama:

    hey schatje, super die mooie foto`s en die haarband staat je helmaal te gek, past helemaal bij jou.We zullen deze eens eventjes op grootbeeld bekijken, oeps besef wel dat we dan alle onevenheden goed in beeld krijgen. Fijn dat de kennissenkring groter wordt en deze zal als een inktvlek uitvloeien, want iedereen kent weer andere mensen en zo sluiten er steeds meer mensen aan. Ook zul je steeds meer leuke dingen ontdekken want een ieder brengt zijn eigen ervaring mee. Wie weet ontstaan er nog leuke contacten voor na je tijd in paramaribo.
    Wat dat decadente betreft kan ik me voorstellen dat je daar heerlijk van hebt genoten en over je heen hebt laten komen, superrr ik had wel naast je willen zitten op dat terras en net zo decadent willen genieten!! Of je nou in de kroeg bent of in een luxe restaurant, je past je wel aan.
    Heb je al een kruisjes lijst voor je partussen van 18 tot 0 en nog veel meer. Als het zo doorgaat komt dat stage logboek helemaal vol joepie!!!
    Ik hoop dat jou tussenevaluatie positief uitvalt, een paar puntjes van feedback zijn niet erg, want je bent er om te leren en mag ook nog leren, slurp het maar op. Ik spreek je voor die tijd vast nog wel maar bij deze wens ik je al heel veel succes!!!
    Hey meisje meisje ik zend je heel veel zoenen en groetjes en tot horens.

  • 09 September 2008 - 19:47

    Vaders:

    het is je eindelijk gelukt, ik ben nu helemaal van m'n stuk gebracht. alvast bedankt, ook ik wil lekker decadent doen. zo'n ossehaas lijkt ook mij wel wat, maar het mooiste lijkt me toch het "zwemmen"in het hotel. en dat het uitzicht bij die mooie eettent, dat hebben ze bij ons aan de Ijssel niet he, dat weet je toch wel. Nee, lekker zo'n beschrijving geven over een blauwe lucht, een klein pieterpeuterig wolkje, een koel briesje, met een temperatuur van 38 graden. Nee, ik vanmorgen op de motor, met een zwaar bewolkte hemel, een temperatuur van ongeveer 6 graden, dikke mistflarden en vernikkelen van de kou.
    Maar alle gekheid op een stokje, het gaat lekker met je, ik hoor het en ik zie het. Dat doet me goed. En dat decadente gedoe dat hoort er lekker bij. Geniet ervan. Je ziet er goed uit, lekker bruin en een mooie haarband. Staat je goed hoor. Met je studie gaat het ook lekker, althans de punten en het aftekenen. Hoe staat het met de reactie van je docent die jou vanuit het verre belgie aan het begeleiden is?????? je bent nu een maand weg, de vakanties zijn teneinde en een reactie op de reflecties mag nu toch wel eens binnen komen. Of vraag ik nu teveel. Ik hoor het wel van je op Skype. Lieffie, ga lekker door met genieten, met veel ervaring op doen, met punten aftekenen, met jezelf verder ontwikkelen en vooral met jezelf te zijn. een hele dikke kus van mij en een warme groet aan je huisgenoten. Ook wij volgen hun. doeiiiiiii

  • 10 September 2008 - 08:35

    Rianne:

    Heeeeey.
    Het is al weer even geleden dat ik je blog had gelezen maar heb me er toch even in verdiept. Al met al heb je het volgens mij echt goed naar je zin, ook al zijn niet alle situaties even fijn. Nu ik het zo lees had ik misschien best wel met je mee gewild naar Suriname, was voor mij misschien als persoon ook nog niet zo slecht geweest. In Veghel heb ik het goed naar mijn zin, heb de eerste weken echt moeten wennen aan de NL werkwijze, maar dat gaat nu goed. Ze zien echt wel een verloskundige in mij, dus dat is wel heeeeeeel goed en fijn om te horen. Het enige waar ik nu weer over loop te stressen is het aantal bevallingen wat ik heb gedaan in vergelijking met iedereen anders. Ik heb er nu 10 zelf en 17 geassisteerde. Nu mag k in de kerstvakantie misschien nog 2 weken blijven. Hoop dat ik het aantal haal, het is zo rustig dat ik 3 dagen al geen bevalling heb gedaan of door pech hem niet kan doen. Heb al voorgesteld om daar in het ziekenhuis te gaan wonen en ze maar moeten bellen als er iets is. Maar ja dat zien ze ook niet echt zitten. Vrijdag is er een tweeling, dus die tel ik lekker dubbel als ik die mag en kan doen. Het is echt frustrerend, met name als je het gevoel hebt dat je het eindelijk een beetje kan en mag en er zicht op krijgt en er toch ineens een spoedsectio, vacuum of NVO is, waardoor je na 10 uur werken nog geen vooruitgang ziet en je maar naar huis gaat. Blijkt ze achteraf binnen de 2 uur bevallen. Of je gaat eerder naar huis om de volgende dag toch eerder te beginnen voor een inleiding, komt die als je naar huis gaat gewoon spontaan binnen. Je verzint het gewoon niet!!!!! erg frustrerend. Ik bid en hoop gewoon op wat meer geluk, kan nu niet zeggen dat ik dat al te veel heb gehad de afgelopen jaren. Maar ja er zijn nog zwangere en die kinderen moeten er een keer uit!!!! Al met al mijn frustraties, ik heb wel het geluk gehad jullie te leren kennen en daar heb ik heeeeeel veel aan. Ik wens je heel veel succes en sterkte met moeilijke situaties!!! Love ya en tot over een tijdje
    dikke knuffel
    Rianne

  • 10 September 2008 - 09:31

    ZUS:

    AHHHHH het is weer zover,..... je allerliefste zus loopt weer es danig voor schut met een mega joekel van een koortsblaar midden op mn muil!!!!!Je kent ze wel.. Niet eerlijk... Vandaag is staatsloterij trekking, duimen hoor, ik wil ook naar Suriname!
    Dikke herpes kus van mij! :-)

  • 10 September 2008 - 09:53

    Mama:

    als je zus dan zoveel pech heeft, gun ik het haar wel dat het lot haar gunstig gestemd is. Ik duim mee!!!!!
    kus mama.

  • 10 September 2008 - 10:08

    ZUS:

    Mama: thnx voor het meeduimen, zit wellicht ook een lichte vorm van eigen belang in..?!:-)

    Ohja Inge, zit net andere blogs van mensen in paramaribo te lezen, stuit ik op een verhaal dat in paramaribo het gerucht gaat dat er een heuse geest rondwaard in jullie palmentuin.. schijnt een onthoofde man te wezen op een witpaard, hahaha, vond ik wel wat voor jou, dus als je weer die tuin gaat bezoeken watch out!

  • 10 September 2008 - 10:30

    Janet:

    tjee koortsblaar,nou dan gun ik dat staatslot haar ook wel,om dan naar suriname te kunnen,maar als ik dan zo aardig ben om het iemand te gunnen,en ze wint,dan is ze me wel een kaneelstok schuldig hahaha;-)

  • 10 September 2008 - 11:10

    ZUS:

    haha een kaneelstok?! Is goed hoor Janet, krijg jij van mij een kaneelstok!

  • 10 September 2008 - 11:22

    Janet:

    kiek dat heb ik dan wel weer mooi geregeld,kijk inge zo doe je dat grijnzzz;-)

  • 10 September 2008 - 11:32

    Christel:

    Hey Inge!

    Bedankt voor het plaatsen van je berichtje op mijn site! Ik heb helaas niet vaak internet en niet de mogelijkheid tot skypen enzo! Ik heb helaas ook niet al jou berichtjes kunnen lezen, aangezien internet hier ontzettend traag is! Wat je hier boven beschrijft over IUVD's is helemaal waar. Ik zag er in het begin heel erg tegenop, maar het 'went' echt. Ik heb nu ook al 2 bevallingen gedaan waarvan de kindjes dood waren en vond het vreemd genoeg minder heftig dan verwacht. Gelukkig gaat het de laatste tijd weer beter op stage en worden we beter begeleid, maar ik heb nog niet echt het gevoel dat ik hier als verloskundige werk. De mensen gaan hun eigen gang en luisteren absoluut niet naar je. Daarbij komt ook nog het taalverschil, waardoor mensen je totaal niet begrijpen. Ik wens jou nog een hele fijne stage, met hopelijk heel veel leerervaring! Groetjes Christel

  • 10 September 2008 - 22:03

    Janet:

    hey hey inge ik wens jou een goede nachtrust toe..slaap lekker oogjes en dicht en snaveltjes toe;-)

  • 11 September 2008 - 17:23

    ZUS:

    Helaas, de winst uit de staatsloterij was enkel een schamele 14,50 dus een nieuw lot. Volgende maand nieuwe ronde nieuwe kansen. Jammer van die kaneelstok Janet!

  • 11 September 2008 - 17:47

    Janet:

    dat is precies genoeg voor een kaneelstok;-)

  • 11 September 2008 - 19:11

    Vaders:

    Ik geloof dat ik vaker moet zeuren over het weer in Nederland, vandaag was het stralend. Waarom krijg ik geen kaneelstok????
    Kan ik overigens al weer wat afhalen van de openstaande 14 bevallingen???? Een hele dikke kus vanuit een zonnig en lekker warm Zutphen. (stuur wat vaker het teveel aan zon door naar ons, het maakt ons blij)

  • 11 September 2008 - 19:48

    Ellen (S):

    He meisje Meisje!!!!!!

    Wat zie je er goed uit zeg, zo'n lekker bruin zonnig koppie met een gezellige surinaamse haarband. Als ik je zo zie moet ik alvast aan de toekomst denken en krijg ik wel een beeld hoe mijn eigen "meisje meisje" er straks uit zal zien. Want jeetje zeg jullie gaan steeds meer op elkaar lijken.
    Op het Italiaanse strand had Kirsten haar haartjes in laten vlechten door zo'n afrikaanse dame en met haar bruine koppie kon ze wel een zusje van je zijn. (maar helaas ons bruin vliegt eraf hier in dit ahum kikkerlandje)
    Ik ben blij je weer zo vrolijk te zien, ik wist wel dat je niet bij de pakken neer zou blijven zitten. (dat doen echte schreursen niet is mijn ervaring)Goed dat je de weegschaal weer in ballans hebt. Nou spetter ga zo door, geniet beleef en ervaar.

    Buy buy, Ellen

  • 12 September 2008 - 10:14

    Bertje:

    Dag Inge,

    Heel vaak ben ik met mijn gedachten bij je. En eindelijk is het er van gekomen om je verhalen te lezen. Wat ik heb met veel plezier heb gedaan! Wat kan jij mooi je ervaringen omschrijven!
    Dank je wel voor je reacties! Heel veel sterkte de komende tijd! Zet em op en verzorg je goed!
    Liefs,
    Bertje

  • 12 September 2008 - 11:16

    ZUS:

    Nog meer liefhebbers van kaneelstokken?!

  • 12 September 2008 - 12:31

    Janet.:

    hahaha dat betekend dat ik een kaneelstok krijg dianne???
    goh ik wist wel dat je een schat was maar nu helemaal grijnzzz...
    nou inge kiekkkkk ik krijg mijn kaneelstok,de kermis er trouwens je kunt ze ook daar halen ...lolzzz.
    ja 1dag mooi weer is de volgende dag een dag vol buien..en ik moet vandaag nog zoveel doen;-(fijne dag ingeeeeee...en tot de volgende keer....

  • 12 September 2008 - 12:45

    Ellen:

    Mag het ook een gewone zuurstok zijn? Hou niet van kaneelstokken!!

  • 16 September 2008 - 19:58

    Luc:

    Hoi Inge,
    Volgens mij vermaak je je daar meer dan uitstekend. Leuk om te lezen. Tja, en dan al dat gedoe met je verslagen?!
    Nog heel veel plezier verder.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Inge

Hallo Allemaal!! Bij deze mijn lang beloofde blog die ik heb aangemaakt voor mijn verblijf in Suriname. Op 9 augustus zal ik mijn vetrouwde kikkerlandje verlaten om voor drie maanden stage te gaan lopen op de verloskamers in het Academisch ziekenhuis in Paramaribo voor mijn opleiding tot verloskundige. Via deze blog zal ik jullie op de hoogte houden van alle belevenissen! Laat gerust berichtjes achter,want dan voel ik mij iets minder alleen haha!! Liefs Inge Oja ik zal nog even mijn postadres achterlaten. Stoelmanstraat 17 POB 1270 Paramaribo, Suriname

Actief sinds 03 Aug. 2008
Verslag gelezen: 286
Totaal aantal bezoekers 28472

Voorgaande reizen:

09 Augustus 2008 - 12 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: