Ik heb mijn logboek compleet!!!!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Inge Schreurs - WaarBenJij.nu Ik heb mijn logboek compleet!!!!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Inge Schreurs - WaarBenJij.nu

Ik heb mijn logboek compleet!!!!!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Inge

24 September 2008 | Suriname, Paramaribo

Hey hallo allemaal!

Jaja jullie lezen het goed, ik heb mijn logboek helemaal compleet. Dat betekent dus dat ik alle aantallen heb behaald van de prenatale onderzoeken, het verzorgen van de kraamvrouwen, de kinderen, de vrouwen met complicaties, de gynaecologische zorgvrager, de neonatologische zorgvrager, de stuitbevallingen en natuurlijk de zelfstandige bevallingen!!!!!
Hier ben ik echt super blij mee en maakt dat alles wat ik nu nog doe gewoon als extra is. Kan er helemaal van genieten en dat is nu ook precies wat ik aan het doen ben.

Afgelopen drie dagen heb ik nachtdiensten gehad. Het was ontzettend druk waardoor ik veel heb kunnen doen. Ik doe al veel zelfstandig en maak ondertussen ook al zelf de beslissing of vrouwen worden opgenomen of niet. Doordat ik veel zelfstandig doe heb ik ook veel verantwoordelijkheid wat mij tot nu toe goed afgaat.
In de eerste nacht waren er vijf partussen waarvan ik er drie zelf kon doen. 1 daarvan was wederom een stuitbevalling. Omdat ik hier zelf bij het toucher achter was gekomen mocht ik de bevalling ook zelf doen. De vorige keer had ik een onvolkomen stuit dus een kindje waarvan de billen eerst kwamen maar waarbij de beentjes langs het lichaam opgeslagen lagen. Nu had ik een volkomen stuit waarbij de voetjes en beentjes eerst komen en daarna pas de billen. Voor mij dus weer een nieuwe variant van een stuitbevalling. Ik beheerste mijn theorie goed waardoor ik de bevalling helemaal zelf zonder directe hulp heb kunnen doen! Ik kreeg als opmerking dat men niet had kunnen zien dat dit pas mijn tweede stuit was. Leuk toch....
Ik was in ieder geval wel helemaal trots op mijzelf haha. (en stiekem nog steeds wel een beetje hoor)

Die nacht daarna had ik twee partussen. Waarvan ik 1 doodgeboorte moest doen op 33 weken zwangerschap. Opzich was dit geen probleem omdat ik dit al vaker had gedaan alleen was het enige verschil dat de eerdere kindjes die ik ontwikkelt had, nog maar maximaal een dag dood waren. Dit kindje was al minimaal 6 dagen intra-uterien overleden met een derde graads maceratie (wat betekent dat het kindje al helemaal week is en er vrijwel niets van de schedel over is)
Toen de schedel kwam was deze helemaal opgezet en week. Het leek net een opgezette ballon die je kon indrukken. Opzich al niet echt een lekker gevoel aan mijn handen. Omdat dit zo week was kon ik hier geen tractie op uitoefenen en moest mw. zelf behoorlijk meepersen. Het gezichtje wilde niet goed geboren worden dus ik moest toch tractie op het hoofdje uitvoeren. Toen ik dit deed brak onder mijn handen aan alle kanten de schedel, wat ook duidelijk hoorbaar was. Echt een verschrikkelijk geluid en nog erger, een verschrikkelijk gevoel. Tot aan het voorhoofd was het hoofdje nog normaal, maar daarboven hing de schedel gewoon naast het gezichtje. (deze was namelijk helemaal opgezet dus vandaar heel groot)
Mijn eerste reactie was dat ik acuut losliet. Ik kreeg echt walgneigingen en dacht te moeten gaan spugen. Gelukkig had mijn begeleidster dit wel door en gaf die meteen aan dat ik hier niets aan kon doen en dat dit bij haar net zo zou zijn gebeurd en dat ook niet anders kon gezien de toestand van het kindje. Hierdoor kon ik mij zelf weer een beetje herpakken en de rest van de bevalling uitvoeren. Wat overigens verder geen probleem was. Ik kan niet anders zeggen dat ik het echt een vervelend moment vond en ik de gehele nacht spuugneigingen heb gehad. Daarnaast rook dit kindje ook al wat, evenals de placenta en omdat ik daar natuurlijk fijn met mijn neus boven had gehangen, was dit niet echt prettig. Misschien dat ik daarom ook wel braakneigingen kreeg.....
Nog steeds voel ik dat moment van die schedel en ruik ik die geur. Ronduit vies, maar ja dit zijn de situaties waar ik wel op voorbereid was en waarvan ik wist dat ik deze zou gaan tegenkomen en uitvoeren.
Gelukkig kwam die andere partus daarna pas waardoor ik de nacht wel weer goed afsloot.

Afgelopen nacht had ik wederom drie partussen waarvan weer 1 doodgeboorte. Deze was in tegenstelling tot de vorige volledig anders. Dit lag aan het feit dat dit kindje nog maar ongeveer 17-18 weken oud was en dus nog helemaal niet levensvatbaar. Er viel weinig aan te ontwikkelen. Toen ik mw. de instructie gaf om mee te persen kwam het kindje ook al meteen en kon ik het opvangen. Het was een mooi kindje. het paste precies op mijn hand. De handjes en voetjes hadden de grootte van ongveeer een nagel lang. De armpjes waren ongeveer net zo lang als een pink en de beentjes zoiets als van een middelvinger. Het hoofdje had denk ik een grootte van een grote knikker, zo'n bonk.
Dit om jullie een idee te geven hoe groot dit kindje was. Het was een mooi kindje om te zien alleen nog lang niet klaar in zijn ontwikkeling. Wel zat alles er op en eraan hoe klein het dan ook was. Ook waren de organen duidelijk voelbaar wat, hoe raar het misschien ook klinkt heel mooi was om te voelen en te zien.
Toen ik het kindje aan zijn moeder liet zien, was haar eerste reactie dat zij een zoontje had gekregen. Dit vond ik zo ontzettend mooie reactie! Zelfs mij was het geslacht nog niet opgevallen en deze mw. zag het meteen. Dit zegt heel veel over deze mw. Het zegt iets over het feit dat zij naar dit kindje kijkt als haar eigen kindje, als haar eigen zoon en niet als een dood kindje. Pas nadat zij het aan had geraakt en er goed naar had gekeken, kwam het verdriet naar voren. Daarvoor reageerde zij als een echte moeder die een zoontje had gebaard. Ik vind het lastig te omschrijven, maar het was zo'n intens liefdevol moment tussen haar en haar zoontje. Ontzettend prachtig om te zien en ja dat deed toch heel veel met mij en voelde ik zeer intense emotie voor deze twee mensen. Maar ja wie zou dat niet hebben als ze daar bij staan....

Verder die nacht bleef het heel druk en was mijn dienst zo weer voorbij.
Dit vond ik helemaal geen ramp want ik had aan het einde van mijn dienst een heel leuk vooruitzicht. Ik zou dan namelijk een pakketje op gaan halen die pappa, mamma en Dianne naar mij toe op hadden gestuurd.
Na mijn dienst dus meteen naar het postkantoor gegaan en het pakketje opgehaald. Thuis gekomen heerlijk in mijn bed gaan liggen met de doos op mijn schoot en daar fijn alles uitgepakt. Er zaten allemaal apart verpakte cadeautjes in waardoor elk voorwerp een verrassing was. Het leek net alsof ik jarig was!!!
Heel veel leuke en lekkere dingen gehad en natuurlijk typisch Nederlands spullen zoals een klompjes sleutelhanger, een koe, een Hollandse mok etc. Echt onwijs leuk en ik heb al die tijd zitten gniffelen om alle leuke en lekkere spullen.
Nou lieve pap, mam en Dianne echt super lief van jullie en ik vond het heel erg leuk om te krijgen, dank jullie wel!!!! Jullie zijn schatten.

Nou ondertussen is het alweer een heel verhaal geworden. Ik ga maar weer eens stoppen want moet mijn uniform nog strijken voor morgenvroeg en mijn spullen nog klaarmaken.

Ik spreek jullie snel weer!!!

liefs en een dikke kussss van mij


  • 24 September 2008 - 07:55

    Moo:

    Aloha daar in het verre Suriname!

    Ben erg blij voor je dat je logboek compleet is!! hoef je je daar niet meer 'druk' om te maken! Gaat daar allemaal erg snel!! Maaar pooh heey wat een verhaal van dat overleden kindje waar de schedel in je handen van brak!! Vind het zo mooi om te lezen dat je er goed mee omkan gaan, tuurlijkheb je van die neigingen maar dat je het dan weer goed weet af te sluiten..zo onwijs goed van je! wat kom jij terug met een bult aan ervaring zeg! niet altijd even leuke maar hoop dat de goeie ervaringen wel overtreffen op de mindere!Je paps en mams en of course je zus kunne super trots op je zijn!(ben ik ook wel hoor:))
    Hier is ook alles goed, wel druk met vanalles regelen rondom het nieuwe huis maarja dat is eigenlijk allemaal wel leuk:) ook met de baby gat alles goed:) over 3 weken hebe we de 20 weken echo en dan weten we wat het gaat worden..want we zijn zooo benieuwd!! En nu wordt het al tijd om nieuwe kleren te gaan kopen want is pas geen broeken meer!! Gaat zo snel! Nou lieverd geniet nog ff daar! je komt alweer bijna thuis!:)
    Hele dikke kus van ons!!

  • 24 September 2008 - 07:59

    Janet:

    hey hey inge wat een mooi verhaal weer...Alleen tjee je moet overal maar tegenkunnen,zou vette nachtmnerries krijgen over ingedrukte schedels enzo;-(brrrr...
    Ik denk dat je deze stage straks zo goed hebt afgelopen ,dat niemand dat ooit heeft gedaan,velen zien stage toch maar gewoon als stage,jij zegt stage maar het lijkt wel je echte job...Ik vindt dat je het ontzettend goed doet,al moet ik soms goed kijken en lees ik veel woorden zo van was dah???maar ik heb je dus nog een hoop te vragen als je terug komt hahahaha....ahhhh je verrassingsparket is binnen gekomen,nou dan weet ik zeker dat mijn brief niet meer komt,en zou ik dus iets anders moeten verzinnen,de meiden vinden de kaartjes die ik uitzoekt stom;-(dus uhmm ik zou weleens naar het postkantoor lopen en daar eens kijken hoe je nou post stuur naar je ,want dat is toch echt iets wat ik niet weet,ik dacht ik schrijf gewoon plak er wat postzegels op en woppa weg ermee,zo0 blijkt het echter niet te zijn...nou ja jammer dan!als je ooit geen babytrekker meer wilt zijn kun je altyd nog huisarts worden,je hebt al zoveel gezien...nou ik ga maar eens stoppen het is hier trouwens fris.herfst..fijne tijd nog veel plezier nog daar,en tot zinasssssssss

  • 24 September 2008 - 08:49

    ZUS:

    Hey lieverd,

    Ik had van mama gisteravond natuurlijk alles al gehoord, wat een ellende weer zeg. Kan me goed voorstellen dat je het daar moeilijk mee had, vooral omdat je het kindje natuurlijk met de grootst mogelijke zorgvuldigheid wil ontwikkelen en dat dan zo'n schedeltje knapt in je handen dat is afschuwelijk. Goed dat je niet van je graatje bent gegaan en ook niet weggevlucht bent! Knap hoor meid. Toen mama mij het verhaal gisteravond inclusief álle details vertelde werd ik er al beroerd van terwijl ik het alleen maar kan visualiseren en ook de geur niet in mijn neus heb zitten.
    Dan dat verhaal van dat andere kindje, triest maar wat een mooie reactie van een moeder, idd een échte moeder reactie, daar kun je toch terplekke bij mee gaan staan janken...

    Wat fijn dat je blij was met je pakketje, wat hebben we van te voren een lol gehad om alles uit te zoeken en in te pakken! Helaas had ie een beetje vertraging maar gelukkig heb je hem ontvangen.
    Het aftellen begint nu echt! Als ik bij mij thuis op de kalender kijk doe ik elke keer effe tellen, en steeds is het een dagje minder! Ook wanneer ik data's hoor of lees van dingen dan deel ik dat in in periodes, oh dan is Inge nog niet terug, óf dan is Inge al wél weer terug!

    Super dat je alles wat ge-eist wordt door school hebt behaald, idd alles wat je nu nog meepakt is bonus. Achteraf bezien heb je een hele goede keus gemaakt door deze stap te nemen. Ondanks dat je helemaal alleen naar een heel ver en vreemd land moest ben je de uitdaging aangegaan en daar pluk je nu de vruchten van. Alle ellende die je de afgelopen tijd op je bordje hebt gehad wordt dubbel beloond door de ervaringen die je hier mag meemaken. Je leert ontzettend veel, ziet de meest vreemde, mooie maar ook ellendige dingen die je allemaal wél als ervaring mee neemt. Het aantal bevallingen en handelingen die je nu op je lijstje hebt staan had je hier in Nederland niet gered. Dus zo'n stage in het verre Suriname is alle bloed, zweet,tranen én geld (haha) dubbel en dwars waard!
    Nou lieverd werkse vandaag en heel veel plezier vanavond bij YES-R (of hoe je dat ook schrijft) doe hem de groeten haha en misschien komt Ali-B ook wel mee!
    Geniet van je vrije dagen zometeen en ik spreek je snel weer hopelijk.
    Liefs Dianne.

  • 24 September 2008 - 11:11

    ZUS:

    Wisten jullie dat:

    HET NOG MAAR 49 DAGEN DUURT EN DAN IS INKIE-WINKIE WEER BACK HOME?!!!

    WOEHOE!!!!!!

  • 24 September 2008 - 12:06

    Cherylle:

    Hoi Inge,
    wat een belevenissen en ervaring die je opdoet!ook de trieste gebeurtenissen verrijken jou Inge, hoe naar deze ook zijn. en wat fijn dat jij je logboek al compleet hebt.je hebt een goede keuze gemaakt door naar Suriname te gaan, je leert er zoveel. ik ben 3.5 jaar geleden voor het laatst in Suri geweest, veel is herkenbaar:" oh daar ben ik ook geweest..." White Beach, het Vat. leuk hoor. ik heb ook leuk nieuws: ik ben over naar het 3e jaar! ik heb alle vakken binnen...zo heerlijk. ik wens jou veel succes en plezier toe in Suri. ben je al naar Brownsberg geweest?(doen hoor, het is er heel mooi, je kunt er ook in een leuk huisje overnachten)Toucher is een leuke dancing met verschillende muziekstijlen.
    een lieve groet van Cherylle

  • 24 September 2008 - 15:18

    Sjoerteploert:

    Hey topper!!
    Tsjongejonge wat maak je allemaal van heftige zaken mee zeg, daar wordt je wel even stil van.... Ondanks de verschrikkelijke situatie ben ik blij voor die betrokken mensen dat ze jou aan hun zijde hebben want je bent en blijft een topper!
    En alles nu afgetekend, geweldig!!! Zo te lezen doe je nu echt een enorme hoeveelheid ervaring op, wat alleen maar goed is voor later.

    Hou je taai en vergeet niet dat emotie tijdens je werk echtheid betekent dus per definitie goed!

    Ik stuur je snel weer een uitgebreid mailtje!

    groet Sjoerd

    ps. Afgelopen maandag echo laten maken, alles is goed!! Stuur je de foto's wel toe en daarnaast ben ik definitief aangenomen in het Slingeland ziekenhuis!!
    Jij een witte jas aan, dat kan ik ook hahaha.
    Doeiiiiii!!!!!

  • 24 September 2008 - 19:06

    Vaders:

    dag lieffie
    Allereerst natuurlijk gefeliciteerd met het behalen van je punten. Dat is erg belangrijk om straks verder te kunnen in het vak waarvoor je aan het leren bent. Als je je eigen blog goed leest (de reacties van al je vrienden/bekenden en familie) dan weet je dat iedereen heel erg met je mee leeft. Niet alleen omdat je deze stap helemaal alleen hebt gemaakt, maar vooral al die zaken die je op je pad tegen komt. Bij iedere opleiding hoort theorie, en die moet je toepassen in de praktijk. Dat weet je als geen ander. Wat we nu zien is juist de liefde voor het beroep van verloskundige. De interesse in het vak maar vooral in de mens die je binnen dit vakgebied tegen komt. Het klopt dat je van al die ervaringen een zeer rijk mens gaat worden. Dat neem je voor je verdere leven mee. Gelukkig ben jij niet alleen behept met dit "virus". Ik ken er nog minimaal 1 en die ken jij ook zeer goed. Dat is je zus. Ook veel liefde voor het beroep, de mens die je binnen dat beroep tegen komt. Ook zij loopt tegen "zaken" aan die soms walgelijk zijn. Toch maken deze ervaringen je als mens rijker.
    Goed, dat moest ik effe kwijt.
    Leuk om te horen dat je het pakket op gepaste wijze hebt geopend. De manier waarop je het gisteren aan de telefoon vertelde ontroerde me toch wel. In gedachten zag ik je zitten op het bed met die grote doos vol met verrassingen. Ik zou zeggen, geniet van die zaken.
    Nou lieffie, ik hoop dat je een leuke avond hebt bij het concert, en zal ik contact opnemen met de KHK om te vragen of ze een nieuw logboek willen opsturen??? Denk dat je dat wel nodig zult hebben.
    Enne, ik moet eerlijk bekennen, ook ik streep op de kalender af hoeveel dagen we nog moeten wachten totdat we weer naar Schiphol kunnen. Maar het gaat nu de goede kant op!!!!!!
    We spreken elkaar op skype, dikke kussen

  • 24 September 2008 - 20:20

    Henny:

    Dag Inge
    Gefeliciteerd met het behalen van je einddoel daar in Suriname. Dat nemen ze je niet meer af. Nu nog maar even extra oefenen voordat je naar huis komt en straks in Nederland veel kindjes door jou op de wereld geholpen gaan worden. Wees trots op je zelf.
    Ik wens je toe dat je altijd oog blijft houden voor de ellende die de moeder overkomt en haar zoveel mogelijk kan steunen in de korte tijd dat je er bij betrokken bent. Stop voor je zelf de nare ervaringen in een doos en laat deze dicht en open hem alleen als het nodig is.
    Ik wens je nog een paar mooie weken in Suriname, geniet van het mooie weer want als je terug komt ga je de winter tegemoed
    Groetjes van Jan en Henny

  • 24 September 2008 - 21:08

    Mama:

    hoi meissie, helemaal top dat je al je vereiste puntjes binnen hebt gehaald. Dat kan geen stress meer opleveren en de rest is alleen maar nog meer praktische ervaring opdoen. Verbazend dat zo`n prachtig mooi beroep, zulke donkere zwarte kanten kent. Op het moment dat ik denk dat het niet erger kan, kom ik bedrogen uit en vertel jij mij het tegendeel. Het zal je als moeder,vader, kindje en hulpverleners maar overkomen. Zo begrijpelijk dat het soms veel emotie met zich meebrengt en dat is ook goed. Bij jou verhaal over het kindje van 17-18 weken is het mooi om te lezen dat jij zo`n intense emotie voor deze twee
    mensen voelde. Maar ook wat jij mij vertelde dat je het kindje op je hand hebt gelegd en het op die manier aan de moeder hebt laten zien inplaats van in een kil koud bakje. Voor mij betekent het dat er niets mis is met jou gevoel en je het hart op de juiste plaats hebt zitten en ik denk dat deze moeder ook wel heeft aangevoeld dat je met haar meeleeft en met respect met haar kindje bent omgegaan. Ook mooi om te lezen dat zo`n triest moment ook zo`n mooi moment in zich
    heeft. Dat neem je mee in je herinnering.

    Hey lievie ik vind dat je die paar vrije dagen dubbel en dwars verdient hebt om even bij te komen van je drukke diensten. Oh en geniet van het dragen van je truitje wat je zo miste en zo onverwachts bij je terecht is gekomen. Het zit er echt niet in dat we de rest van je kledingkast op gaan sturen hoor!! of het moet zo zijn dat je alvast jou winterjas, sjaal en laarzen wilt hebben ha ha.
    O, ik tel nog niet in dagen maar in weken want in dagen tellen duurt me nog veel te lang. Als ik jarig ben en jij dus vakantie, dan ga ik de dagen afstrepen.
    Hele dikke kus en tot op skype.

  • 24 September 2008 - 21:38

    Ellen:

    Hey meis!

    Echt heel erg super dat je alles nu afgetekend en wel in the pocket hebt zeg!! Dat is toch maar mooi binnen weer he?!
    Was er evens stil van trouwens, van dat kindje..hoe reageerden de ouders op zon moeilijke geboorte? een ding is zeker: ze hadden geen lievere meid aan hun kraambed kunnen hebben. Ookal heb je het zelf op dat moment ook moeilijk met zon lichaampje, wat zo slap en niet echt meer baby is...Alles wat je nu mee maakt kan je in je verdere leven als verloskundige weer gebruiken. Tuurlijk is dat moeilijk zon bevalling waarbij een kindje al zolang dood is!!Mocht je dit in de toekomst opnieuw me maken, dan ben je hierop voorbereid en kan je je daardoor ook beter op de ouders concentreren en hen steunen waar nodig (en dat zal nodig zijn)! Jij bent de eerst die hun kan opvangen en die zon moeilijk en belangrijk moment in hun leven meemaakt.
    Dat jij al een echte verloskundige bent kan je idd ook terugzien in die andere bevalling. Zoals je moeder al zegt: jij hebt het hart niet om zon klein en belangrijk persoontje voor de moeder, in zon kil bakje te doen. Jij ziet dan ook dat het, voor degene die dit als blijvende herrinering bij zich blijft dragen, beter is om hem zo te herrineren!!Dikke kus voor jou meid, die verdien jij wel met alles wat je daar meemaakt en doet voor de mensen!!Mag best een keer gezegd worden dat jij ook heel trots op jezelf mag zijn dat jij dit zo allemaal flikt. Ken er genoeg die al 20x in het vliegtuig naar Nederland hadden gezeten! Ik ben in elk geval reuze trots op je 'klein vriendinetje', haha dat kleine kan ik nu wel een keer weglaten he?!! Weet verder even niks meer te typen, vond dat ik je dit even moest laten weten!!!
    Een hele dikke kus van mij!

  • 25 September 2008 - 11:25

    ZUS:

    En,en ,en,?!?!?!?! HOE WAS YES-R????????!!!!! Enneh...was Ali dr ook?! :-) FOTO'S!!!

  • 25 September 2008 - 11:32

    ZUS:

    Ohja nog wat vergeten, heb effe zitten speuren voor je, in Paramaribo hebben ze ook een mooie nieuwe manege, staat er pas 2 jaar. Hebben 39 (!) paarden waarvan 10 Nederlandse KWPN paarden. Manege moet achter de universiteit zijn? Naam kon ik niet ontdekken. En je kunt daar lessen voor het ontzettend hoge bedrag van wel 5 euro per uur! Misschien leuk voor in je vrije dagen? Schijnt allemaal heel netjes en verzorgd te zijn. Misschien heb je er wat aan, dikke kus Dianne.

  • 25 September 2008 - 12:03

    Ellen:

    Yes-R????Ali-B??? waren die daar? Be je wezen feesten??

  • 25 September 2008 - 12:07

    Jacco:

    Cool, top dat je alles gehaald hebt. Respect voor hoe je dealt met al je ervaringen.
    Groeten Jacco

  • 25 September 2008 - 12:07

    Ellen:

    Hey inge,
    hoor het al wel weer, feesten daar! Zodra je terug bent spreken wij gauw weer eens af, gaan we gezellig naar de Swing night. Nemen we Dian gezellig mee, for old times sake, gezelig met zn drieen!En gelijk lekker bijkleppen natuurlijk!!Kus ellen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Inge

Hallo Allemaal!! Bij deze mijn lang beloofde blog die ik heb aangemaakt voor mijn verblijf in Suriname. Op 9 augustus zal ik mijn vetrouwde kikkerlandje verlaten om voor drie maanden stage te gaan lopen op de verloskamers in het Academisch ziekenhuis in Paramaribo voor mijn opleiding tot verloskundige. Via deze blog zal ik jullie op de hoogte houden van alle belevenissen! Laat gerust berichtjes achter,want dan voel ik mij iets minder alleen haha!! Liefs Inge Oja ik zal nog even mijn postadres achterlaten. Stoelmanstraat 17 POB 1270 Paramaribo, Suriname

Actief sinds 03 Aug. 2008
Verslag gelezen: 179
Totaal aantal bezoekers 28483

Voorgaande reizen:

09 Augustus 2008 - 12 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: