BIGI-PAN - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Inge Schreurs - WaarBenJij.nu BIGI-PAN - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Inge Schreurs - WaarBenJij.nu

BIGI-PAN

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Inge

29 September 2008 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal!!!

Afgelopen weekend ben ik naar Bigi-Pan geweest. Voor degene die dit niet kennen. Dit is het binnenland van Suriname. De trip werd georganiseerd door een groep meiden die ik al van eerder ken. Uiteindelijk waren we met een groep van 20 mensen.
Zaterdag om 06:45 uur werden we verwacht aan de Gongrijpstraat waar de bus zou vertrekken. De meeste waren keurig op tijd en tegen kwart over zeven vertrokken we.
Oh oh oh wat was het een fijne heenreis. Er werd mij verteld dat we over een asfaltweg heen zouden rijden dus dat het allemaal wel mee zou vallen. Tja zo goed gelovig als ik ben geloofde ik daar heilig in.
Ondertussen een ervaring rijker... Ook die asfaltweg is niet helemaal wat het wezen moet. Het bestond uit allemaal hobbels en kuilen en van de vijf uur durende reis ben ik toch zeker een half uur niet misselijk geweest en durfde ik toch zowaar het laatste kwartiertje mijn kotszakje op te bergen. Niets te klagen dus....

Na 2,5 uur stopte we eindelijk voor het eerst. Daar heb ik een sprint naar de wc gemaakt om ten eerste te plassen en ten tweede een poging te doen om mijn ontbijt eruit te werken. Helaas werkt het net zo als met zeeziekte; wanneer de voeten het land aanraken is de misselijkheid ook weg. Daarna de bus weer in. De volgende stop was bij een markt. Heb daar even gestaan maar ben al snel de bus weer ingegaan omdat het mij te warm was.
Vervolgens nog een stop gemaakt bij de zee. Dat was precies op een punt waar een Hindoestaanse tempel stond en waar men allerlei spullen aan de verschillende Goden offerden. Deze offers legde men bij de zeekant neer, waar ik uiteraard een aantal foto's van heb gemaakt. Dit was wel heel mooi om te zien.
Aan de overkant lag het Frans nieuw Guinea. Er lagen ook allemaal bootjes. Het bleek dat de mensen van Suriname met die bootjes illegaal oversteken zodat zij geen tol hoeven te betalen. Wel slim bedacht....

Daarna dan toch eindelijk richting het eindpunt van de reis. Bigi-Pan ligt in het Nickerie district, maar om bij Bigi-Pan zelf te kunnen komen moesten we ook nog een uur met een bootje varen. Dit was helemaal geen ramp! Heerlijk zo op het water. Halverwege de bootocht moesten we de drie boten de sleephelling over tillen. Dit zorgde voor de nodige hilariteit, met name toen we zo enthousiast de boot met bagage over de helling duwde dat deze niet meer te houden was en zonder gids zijn tocht op het water verder zette!! Konden we dus zwaaien naar de bagage! Nee hoor... we zijn erachter aan gevaren en hadden weer fijn onze bagage terug.

Bigi-Pan is een natuurreservaat waar veel insecten en dieren verblijven. Het was echt een super mooie reis. Allemaal schitterende vogels en libellen gezien en genoten van de natuur. De kanaaltjes leken een beetje op de Weerribben. (voor degene die dat kennen)
Uiteindelijk kwamen we aan op een groot meer. Daar midden op stond ons huisje. Nou ja huis.... Het was meer een heel groot vlot wat op palen stond met een aantal schotten er omheen. Hier zouden we het weekend gaan verblijven. Toen we aanmeerde natuurlijk eerst eens ons 'resort' bekeken. Ik kwam al snel tot de conclusie dat het toilet ontbrak! Maar eens nagevraagd waar ik die kon vinden. Deze bleek even profesorisch in elkaar gebouwd te gaan worden. Het resultaat mocht er wezen. Twee planken waar je op kon gaan staan. daar onder zat een gat waar je dus boven kon gaan hangen. Ons luxe toilet werd afgeschermd met een dekzeiltje zodat de mensen niet direct met onze blote kont geconfronteerd hoefde te worden. (maar goed ook want ondertussen lijken onze konten meer op een grote muggenbult dan op wat anders)
Ik zag er de humor nog wel van in en heb maar meteen even gebruik gemaakt van het toilet. Heb geen enkele keer over mijn broek heen gepiest dus vond dat wel weer knap van mijzelf.

Nadat we uitgekeken waren (en dat was al snel) moesten we onze hangmatten ophangen en had de gids Stephanie een lekkere maaltijd van rijst, kip, groente en loempia's bereid.
Vervolgens gingen we de boot in om de visnetten binnen te gaan halen en te zwemmen voor degene die dat wilden. Aangezien het binnen halen van de visnetten bestond uit het feit dat ik dan het water met drie kilo drek in moest om vervolgens het net te pakken en de vissen en krabben eruit te trekken, heb ik hiervoor maar vriendelijk bedankt en in plaats daarvan een foto gemaakt.
De gidsen vonden er overigens wel heel leuk om de levende krabben en vissen in de boot op onze voeten te gooien dus ook dat zorgde ervoor dat we alsnog bijna in het water lagen vanwege het geschommel, gegil en gespring.
Na dit avontuur weer terug naar 'het kamp' gegaan. Daar had Stephanie een Souto soep gemaakt. Heerlijk!

Om half acht vertrokken we in het donker met de bootjes het kanaal op om op jacht te gaan naar de kaaimannen. Van tevoren had iedereen zich rijkelijk ingesmeerd en gespoten met Deet en Tropical Bush en zich dik aangekleed. Alles met als doel die heerlijke muggen te weren. Er zaten zelfs mensen met handdoeken om hun hoofd heen! God wat heb ik gelachen daar in die boot. We stonken met zijn allen een uur uit de wind en iedereen werd zo ongeveer door die muggen werende giftige stoffen vergast, behalve de muggen zelf.... Oh wat fijn al die muggenbulten. Ze prikken verdomme gewoon door drie lagen kleding heen en lijken het muggenspul juist heerlijk te vinden.
Toch was het wel de moeite waard. We hebben veel kaaimannen gezien, alleen waren ze te snel om te kunnen fotograferen. Ik heb 1 enkele foto waarop als je heeeeeeeellllll goed kijkt twee rode puntjes links onderin in beeld ziet. jaja dat zijn de ogen van de kaaiman. En nu maar geloven dat het ook echt zo is...
Helaas kon de gids er niet 1 vangen, dus het Prada tasje zag ik aan mijn neus voorbij gaan. Beetje jammer!!!

Nadat we weer veilig terug kwamen, had Stephanie alweer friet en sla gemaakt. Volgens mij was ze bang dat we zouden verhongeren!
Ondertussen nog even kennis gemaakt met Harry, mijn hangmat spin maar heb hem toch vriendelijk verzocht ergens anders te gaan slapen. Toen hij dat niet zag zitten moest ik hem het huis uit schoppen met als resultaat dat ie nu dood is! Tja had hij maar een andere keuze moeten maken....

Ondertussen was ik super moe en ben tegen 22:00 uur gaan slapen. Wel een beetje apart hoor, in zo'n hangmat liggen met een klamboe erover heen. Beetje benauwd en niet echt aan te raden voor mensen met claustrofobie. Ik heb in ieder geval heerlijk geslapen en werd de volgende ochtend weer fris en fruitig wakker.

Die ochtend had Stephanie zoals verwacht het ontbijt alweer klaar staan wat bestond uit brood met beleg, baka bana met pindasaus, vis, krab en roerei. Ik heb het wijselijk bij een broodje gehouden maar de andere zaten heerlijk enthousiast in de baka bana te graaien! En dat om 07:00 uur in de ochtend.

Nadien zijn we nog een bootocht gaan maken naar een ander natuurgebied op het water. Dit was super mooi en heb mijn ogen uitgekeken. Allemaal soorten vogels gezien waar ik het bestaan niet vanaf wist zoals de rode Ibissen. Dit zijn vogels die met een bruine kleur geboren worden en steeds roder worden naarmate ze krab en garnalen eten. Ik zal de foto's er van toevoegen maar dan moet je wel goed inzoomen om het een beetje te kunnen zien. Ook een filmpje van dat ze wegvliegen is gemaakt.
Op de foto's zullen jullie veel dode takken zien. Dit was eerst een heel groenrijk gebied, maar in 2002 kwam dit hele gebied door de grote droogtetijd helemaal droog te staan en het water wat er nog was, was niet meer zoet maar zout. Al het gras en de bomen konden hier niet tegen dus vandaar dat het gebied er zo uit ziet.
Vervolgens zijn we naar een ander gebied gevaren waar anaconda's en boa's huisvesten. Helaas heb ik die niet kunnen zien. Heb wel voor de zekerheid mijn voetjes binnenboord gehouden want het zou toch zonde zijn als ze mijn schattige enkeltjes voor een nekje aanzagen of een heerlijk hapje....
Op de terugweg naar het kamp zijn we nog wezen zwemmen. Ik heb zowaar een poging geprobeerd maar na drie meter in de drek te zijn gezakt, van alles onder en langs mijn voeten te hebben gevoeld, mijn buurjongen in het water grappig vertelde een slang achtig iets langs zijn benen te voelen om vervolgens snel de boot in te gaan, besloot ik verder van het zwemtripje af te zien en mij heel snel en heel charmant in de boot te hijsen.

Toen we hier van terug kwamen stond er natuurlijk alweer eten! Dit keer was het bami. Volgens mij kom ik vetgemest thuis als het zo doorgaat op elke trip. Heb hier overigens niet veel van gehad, want had nog een bustripje in het vooruitzicht.
Nadien de spullen opgeruimd en weer met de boot terug gegaan. Aangekomen op het land de bus weer ingegaan. Wat bleek.... Ik was zowaar niet misselijk! Nou ja athans het eerste half uurtje niet. Ik bleek iets te enthousiast te zijn geweest want toen de hobbelweg begon, begon mijn maag natuurlijk ook. Kortom het was dus weer een heerlijk fijne terugreis. Moet wel eerlijk toegeven dat het niet zo erg was als op de heenreis en dat ik dit keer mijn kotszakje toch grotendeels van de tijd in mijn tas heb kunnen houden.

Rond 19:15 uur was ik weer veilig terug in mijn eigen vertrouwde huis met een heerlijke wc en een douche. wat een genot!!! Maar het was allemaal zeker de moeite waard. Ik heb een onzettend leuk weekend gehad met heel veel plezier en hilariteit. Ik ben blij dat het allemaal doorging en wij nog mee konden.

Kortom super genoten en natuurlijk weer fijn bijgekleurd!

Nou mensen geniet van de foto's en filmpjes!

doeg doeg...

liefs en een kus van mij



  • 29 September 2008 - 22:09

    Janet:

    heyyyy inge en toen kwam er een emailtje binnen hahaha...6:45???damn wat vroeg.hahahaha zijn de wegen daar net zo slecht als in belgié dus hahaha..in het donker in een bootje ja??damn lekker eng .
    dat is weer een erg mooi verhaal heel avontuurlijk en weer een ervring rijker geworden over het land suriname,nou meis geniet nog even van deze tripjes want voor je het weet beland je hier in de kou,en kun je niet zomaar her en der een duik nemen...tot laterzzzz;-)liefs janet

  • 30 September 2008 - 07:32

    Moo:

    Aloha!

    Wat een super leuk verhaal! veel gezien dus! Leuk! Wel stoer dat je het allemaal durft! ik was echt niet mee gegaan! dat durf ik niet hoor! met al dat ongedierte! Wel mooi om te lezen hoe erg je het na je zin hebt gehad ondanks de drek en alle gevogelte! en je oo zoo provosorise w.c.!:)
    Wat zul je je eigen huisje dan gewardeerd hebbe toen je terug kwam!:) En jeej! slapen in een hangmat! lekker! alleen wat minder dat er dan zo'n klamboe over moet ivm met al die beestjes die jou dan erg lekker vinden:P
    Enne geen Prada tasje! had je niet ff kunnen grijpe in dat water:P haha:)
    Hier ook alles goed, alleen is het nu echt koud aant worden hier:( regen regen en nog is regen! Heb jij het toch wat beter!
    Van de week gaan we ons koopcontract tekenen dus wel spannend:) en net 'ons' ook alles goed! Nog 2 weken - 1 dag en dan de 20 weken echo!
    Nou lieverd geniet nog ff na van je tochtje en werkze weer van de week!
    Dikke kus van ons!!

  • 30 September 2008 - 09:52

    Els En Bertje:

    Dag Inge,
    Terug alles op USB geplaatst en straks kunnen we terug genieten van je verhalen... Els ligt momenteel op bed te rusten (het eten was niet zo goed bevallen van enkele dagen geleden ;( Maar ze vroeg me het volgend tekstje naar je te sturen. Veel plezier nog en veel succes!
    Ik denk vaak aan je!
    BertjeWoensdag

    10 september 2008

    Dag Inge,

    Even een berichtje uit het Indiase Mau.
    Het duurde even maar we hebben je blog gevonden.
    Ik heb je verhalen met plezier gelezen al is het ook voor jou niet altijd even plezierig
    Je schrijft mooi en ook zo herkenbaar.
    Wat maken we veel mee...............
    Belgische vroedkunde studenten over de wereldbol verspreid.
    Inmiddels zitten wij bijna vier weken in India en hebben we er al heel wat stage uren opzitten.
    Vrijdag hopen we enkele dagen naar Varanasi te gaan.
    Even er tussen uit.
    Je zit al bijna op de helft, nog veel succes
    Vriendelijke groet,

    Els


  • 30 September 2008 - 10:45

    Luc:

    Hoi Inge,
    Gefeliciteerd met je logboek. Volgens mij heb je heel veel geleerd.
    Erg mooie foto's van je jungle-tocht. Heb je steeds goed gemikt?
    Tja, dan moet je je tasje toch maar in beverwijk gaan halen.
    Leuk om te lezen dat je je zo goed vermaakt.

    lieve groeten
    Luc

  • 30 September 2008 - 11:09

    Mama:

    hoi lievie, wat een mooie belevenis en fijn dat het de moeite waard is geweest, want zoals ik lees heb je nogal wat ontberingen moeten ondergaan. Knap hoor! Ik had daar nog eens goed over moeten na denken of ik wel was meegegaan. Het idee al dat ik vijf uren in zo`n hobbelige bus had moeten zitten vind ik verre van aantrekkelijk. Ik kan me wel goed voorstellen dat jullie af en toe in een deuk hebben gelegen en op een leuk weekend terug kijken. Dat heb je toch maar mooi meegemaakt.
    Ik kom later nog terug op je blog, moet nu naar mijn werk, dag schatje en tot later doegggggggg

  • 30 September 2008 - 13:33

    Vaders:

    dag lieffie, leuk om te lezen dat je een geweldig weekend hebt gehad. Als je terug bent kun je alvast jezelf inschrijven voor een survivalcursus, lijkt me leuk voor je. En ja wat betreft die tasjes: dan moeten we hier maar bij de kringloop gaan kijken, het is gewoon niet anders.
    De foto's spreken voor zich, een geweldige omgeving, waarvan ik me maar met heel veel moeite een voorstellig van kan maken. Jammer dat je weer lek geprikt bent door die vliegende boren, maar ja dat weet je van te voren.
    Die busrit trekt mij eerlijk gezegd niet, al hobbelend over de wegen en pogingen ondernemen om het eten binnen te houden, da's niets voor mij.
    Schatje, we spreken elkaar op skype.

  • 30 September 2008 - 18:49

    Suus:

    hey meis!

    Wat een avonturen weer he! Kan me helemaal voorstellen dat het geweldig moet zijn om dat alles te zien daar. De natuur en alles eromheen. Ik had ook wel twee keer nagedacht voordat ik dat water was ingegaan hoor haha ! Weet jij veel wat daar allemaal zwemt en leeft. Ja in dat opzicht zijnwij nederlanders ook helemaal niks gewend he :)

    Ben blij voor je dat je je voetjes er nog aan hebt hoor! Helemaal heel terug gekomen van de tocht en ook nog met bagage! hahaha. Die foto is erg leuk!

    Tot de volgende keer!

    kus van suus

  • 30 September 2008 - 19:08

    Janet:

    wageningen in suriname..jeetje en nog kortbij ook nog haha';-)

  • 01 Oktober 2008 - 07:57

    Ellen:

    Hey Ing,

    En maar zeggen dat ze ver weg in een vreemd land zit...zit gewoon ergens hier in nederland verstopt!!Maar met die ene foto heb je jezelf verraden, gewoon 48 km van Wageningen af. Wij gaan gewoon kijken waar in die buurt ergens een jungle-achtig-iets is en dan komen Dian en ik je snel halen!!hahaha!
    Maar echt super om te lezen hoor! Echt heel gaaf wat je hebt meegemaakt! Dat is echt al survivallen, spinnen, slangen, kaaimannen, muggen en andere vieze beestjes!!Ieeeh, voel het al over me heen kriebelen hier achter mn bureau..He, vandaag over 6 weken ben je weer hier veilig in Nederland trouwens!!Ik ga gauw ff verder hier, stuur later nog wel een keer wat!! Dikke kus van mij

  • 01 Oktober 2008 - 08:05

    ZUS:

    Goed plan Ellen, sluit ik me helemaal bij aan!

  • 01 Oktober 2008 - 14:04

    Parna:

    Haaaaaaaaaaaaaiiiiii Inkie,

    Hahahah.. wat ERG MET DIE KRABBEN EN SPINNEN! OMG als ik er was dan had me me moeten tillen whahahahaha ;) Wat eng man, kun je er wel tegen?? Ja je zult wel moeten, goeie actie van jou wat meneer Harry betreft, geef je groot gelijk, had hij maar weg moeten gaan ppff.. zoveel plaats was er nou ook weer niet in die hangmat :D
    Hey meissie ik heb je verschillende mailtjes gestuurd, helaas over schoool heheh.. het is toch echt weer begonnen, we zijn bezaaid met opdrachten etc.. :( Ook hebben we een bijeenkomst gehad met M. Daneels over AP daar heb je ook 2 mails van.
    Ik zit zoals je zal lezen nog steeds thuis.. moet morgen maar weer bellen om te horen of ik nou wel of niet in Almere terecht kan en anders zit ik weer een week thuis.. pppff..
    We zijn donderdag met z'n 4en (ik, Damaar, Rian en Marieke) wezen eten, ERGGGG GEZELLIG was het ondanks het feit dat mijn humeur niet al te best was na mijn gesprek met mijn begeleidster u know who! Maar we hebben je echt wel gemist.. was echt gesellie. We hebben al afgesproken dat we het over doen as je terug bent.

    Nou meis, succes nog deze week en alvast weer een leuk weekend gewenst.

    Liefs en knuffels.

  • 02 Oktober 2008 - 08:03

    Dayenne:

    hey Inge,
    Wat een belevenissen zeg, fantastisch. Zo te lezen is het daar geweldig mooi om alles te zien. En dat je hebt kunnen slapen in die hangmat, volgens mij had ik geen oog dicht gedaan, ben je er niet een keer uitgerold?
    Hier in nederland nog steeds alles rustig. Inmiddels ben ik 3 dagen overtijd, maar de kleine maakt nog geen aanstalte om te komen, en is nog steeds niet in gedaald.
    Dus ondertussen doen wij niets anders dan wachten. Voor jou zit het er ook al weer bijna op nog een week of 5 he. Wat gaat dat hard he. Nou Inge we blijven je volgen en nog veel plezier daar.
    Groetjes Dayenne

  • 03 Oktober 2008 - 09:26

    Jacco:

    Voor wagenziekte kan je een watje natmaken met olie en in je oor doen (zonder gein, het heeft me vaak geholpen), of wagenziektepillen natuurlijk. Maar zet dan niet te hoog in, dan ben je nl de hele dag onder zeil.
    Voor muggen moet je op zoek gaan naar de hoogste concentratie deet. 36% of 58% is de max geloof ik, en je mag het niet binnen krijgen. Alles wat lager is werkt als muskietenmagneet.
    Voor anaconda's kun je het best een scheermesje gebruiken. Bij de buik over de lengte opensnijden en de huid looien. Na 2 dagen naar een atelier brengen en je hebt een mooi hysterisch handtasje. Het zelfde gaat op voor de kaaimannen, alleen dan een steviger mes en schoenen ipv een tasje.
    Nou succes ermee.

  • 05 Oktober 2008 - 06:57

    Moo:

    Aloha!
    Fawaka?
    Mi de boeng fawaka (jeej kan surinaams!:))
    verder hou ik het maar ff in het nederlands.
    Hier ff updatje uit nederland.. Tis hier erg koud en erg erg veel wind! het woeit je hier om de oren heen! Natuurlijk niet te vergeten de ooww zo gezellig druppels uit de lucht..die nu wel steeds sneller en met meerdere naar beneden komen!:( Maar verder staat bij ons de kachel heerlijk hoog:) dus binnen is ht lekker warmpjes:)
    Van de week hebben we ons voorlopig koopcontract getekent:):) dus nu officieel is kavel 13 (13 uuhhmm ze zeggen dat het ongeluk brengt maar we zullen zien:))van ons!
    Nu druk met uitzoeken keuken, tegels, bad, vloer noem het allemaal maar op! Weet niet of je vanuit daar op de site kan maar op de site www.woneninleestenoost.nl staat ons huis(type jade)
    Hoop dat je een fijne werkweek heb gehad! en nog heb kunnen genieten van een paar daagjes vrij.. ik niet:) moet zo weer werke dus ik gaat stoppen!
    Lieverd, tot snel!!
    Dikke kus!!!

  • 05 Oktober 2008 - 12:38

    Mama:

    Hoi lieverd, het is zondag en het regent al de hele dag en de voorspeling is dat het de hele dag ook zo blijft. We hebben het ons knus gemaakt, de verwarming lager en daarvoor in de plaats de Zibro aangezet, dat geeft een hele andere warmte en doet ons denken aan de camping. Je zus heeft het beter geregelt, vannacht feest gevierd en vandaag onder de warme wol en geen enkele reden om daar onderuit te komen. Maar goed we komen deze dag wel door met lekker aanklungelen en raad eens wat! met pepernoten, we bewaren er wel een paar voor jou!!!.
    De laatste nieuwtjes over jou hebben we van Dianne gehoord maar dat betekent niet dat ik niet uitkijk naar een nieuw verhaal van jou op je blog. nou lievie hele dikke kus en tot horens.

  • 05 Oktober 2008 - 15:37

    ZUS:

    Hey zuipschuit! Zuslief is weer boven water hoor! Beetje brakjes maar dat hoort er bij. Volgende keer ga je weer mee, Suus en ik hebben er nu al zin in!! En jij? Beetje kater vandaag??? haha, samen brak op zondag terwijl we niet eens samen weg zijn geweest. Vannacht Amsterdam was wel leuk, maar niet super, heb f*cking 14 min vannacht met jou zitten bellen dus de telefoon rekening zal weer erg fijn zijn haha, maar was wél fijn je effe te spreken. Elke keer met elk bekend liedje was je in gedachten toch een beetje bij ons hoor skattie! We hebben netjes (voor zo ver dat mogelijk was, errug glad!) ook een beetje gestampt voor jou! Vooral the Prophet die afsloot was helemaal goed, vette oude hardcore nummers,snoeihard, heb er een gehoorbeschadiging bij, iedereen helemaal uit zn dak.Het ouderwetse hakken werd weer es geoefend haha. De rest van de avond was lauw, hoop gezang en gemelodie ertussen door dus je kwam niet echt in het ritme.
    Ohja en Dianne gaat weer es naar Amsterdam, je raad het al..NOODWEER onderweg haha, traditie he?! Gelukkig hoefde ik niet te rijden want was niet grappig. Hulde voor Suus die ons veilig heen en weer heeft gereden.
    Spreek je snel weer, heeeeeeeeele dikke dikke kus van mij!!

  • 05 Oktober 2008 - 15:55

    ZUS:

    Ohja, wat ik je vannacht vertelde dat er iemand van het balkon naar beneden was gesprongen/gevallen, niet geheel duidelijk wat het nou was, die gozer ligt met zn hele kop gebroken in coma in het ziekenhuis, wel erg hoor! Hoop dat ie het red, klote balkon daar, zeker een meter of 6.
    Dacht laat ik je nog effe weten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Inge

Hallo Allemaal!! Bij deze mijn lang beloofde blog die ik heb aangemaakt voor mijn verblijf in Suriname. Op 9 augustus zal ik mijn vetrouwde kikkerlandje verlaten om voor drie maanden stage te gaan lopen op de verloskamers in het Academisch ziekenhuis in Paramaribo voor mijn opleiding tot verloskundige. Via deze blog zal ik jullie op de hoogte houden van alle belevenissen! Laat gerust berichtjes achter,want dan voel ik mij iets minder alleen haha!! Liefs Inge Oja ik zal nog even mijn postadres achterlaten. Stoelmanstraat 17 POB 1270 Paramaribo, Suriname

Actief sinds 03 Aug. 2008
Verslag gelezen: 181
Totaal aantal bezoekers 28478

Voorgaande reizen:

09 Augustus 2008 - 12 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: