En we gaan nog niet naar huis, nog lange niet..... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Inge Schreurs - WaarBenJij.nu En we gaan nog niet naar huis, nog lange niet..... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Inge Schreurs - WaarBenJij.nu

En we gaan nog niet naar huis, nog lange niet.....

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Inge

07 Oktober 2008 | Suriname, Paramaribo

Dag Nederlanders!

En genieten jullie alweer van herfstachtige aangename weertje bij jullie?????
Is vast een fijn gevoel om eindelijk de winterjas weer uit de kast te kunnen halen en in gebruik te nemen....
Tja wat dat betreft hoef ik absoluut niet naar huis toe hoor. Ik heb het hier prima naar mijn zin met het temperatuurtje van hier. Oke ik geef toe dat ik ook wel eens klaag dat het wel heel warm is, maar vergeleken bij jullie houd ik maar fijn mijn mond dicht en besluit ik om nog maar even van het lekkere weer hier te gaan genieten.

Ondertussen begint het einde van mijn verblijf in Suriname in zicht te komen. Juist omdat het einde in zicht komt, ben ik opeens ook veel meer bezig met thuis. Ik heb absoluut geen heimwee, maar vind het ook wel weer mooi geweest en van mij part mocht het vliegtuig over een weekje alwel klaar staan voor vertrek.
Toch begint ook het dubbele gevoel langzaam aan naar boven te komen. Over het algemeen heb ik het hier prima naar mijn zin en er valt veel te beleven in Suri. Er zijn nog veel tripjes waar ik heen wil en ondertussen moet ik al een strakke planning gaan hanteren om alles te kunnen zien wat ik nog op mijn to do lijst heb staan. Wat dat betreft kom ik waarschijnlijk nog tijd te kort! Daarnaast is het de afgelopen maanden toch mijn 'thuis' geweest en voelt dit nu ook echt zo. Het is dan best vreemd om afscheid van hier te moeten gaan nemen, terwijl het hier allemaal net heel vertrouwd is.

Misschien denken sommige van jullie wel van jee waar heeft ze het over want ze komt pas 12 november weer terug, maar de dagen vliegen hier voorbij. Ik hoef nog maar een ruime twee weken naar stage toe en vanaf dan gaat het allemaal in een razend tempo. Ik ontkom er op stage ook niet aan want ben nu al genoodzaakt afscheid van collega's aan het nemen omdat deze vanaf nu vakantie hebben, of vrij zijn op de dagen dat ik moet werken of omgekeerd.
Ja mensen nog 36 dagen en dan stap ik in het vliegtuig richting jullie kikkerlandje.

Maar goed tot zover het naar huis gaan verhaal. Nu maar even iets over wat ik de afgelopen week heb gedaan.
In principe niet echt een bijzondere week gehad. Maandag en dinsdag vroege dienst gehad, maar weinig kunnen doen omdat er met mij nog vijf andere coassistenten waren die ook hun verloskundige handelingen moesten halen.
Woensdag was ik onverwacht vrij van stage omdat men hier het suikerfeest vierde en alle studenten vrij kregen. Opzich wel heel fijn want had toch al geen zin in stage.
Die avond samen met Maranda en Cynthia naar Zus en Zo geweest om een hapje te eten en gezellig bij te kletsen. Daarna zouden we naar het onafhankelijkheidsplein gaan omdat daar het feest nog zou worden gevierd. Helaas bleek dit toch niet helemaal te kloppen dus uiteindelijk maar bij het restaurant blijven hangen.

Donderdag had ik weer vroege dienst. Deze dag werkte ik met 1 van mijn favoriete zusters waar ik altijd een heleboel zelfstandig van mag doen. Zeker nu die coassistenten er waren had ik hier wel geluk mee, want dat zou voor mij betekenen dat ik niet alles af hoefde te staan.
Die dag heb ik het geluk gehad om wederom een stuitbevalling te mogen doen. Het ging helemaal soepel en had vrijwel geen hulp nodig. Nu heb ik al drie stuibevallingen op mijn naam staan, waar ik natuurlijk heel erg blij mee ben.
Die dag heb ik ook samen met haar een episiotomie mogen hechten.(oftewel een knip) Dit verliep echt super goed en bij elke hechtsteek die ik goed zette werd de zuster helemaal enthousiast, deed zij een vreugde dansje en moedigde mij aan. Op deze manier is leren wel heel erg leuk!

Vrijdag en zaterdag had ik late dienst en ben op zaterdag na mijn dienst nog met Cynthia en Maranda naar de waterkant geweest. Dit is een plek aan de Suriname rivier waar alle Surinamers bij elkaar komen om wat te eten en te drinken. Echt heel relaxt gezeten. Daarna nog even doorgeweest naar de Zanzibar om vervolgens om half vier in de nacht, blauw van de punica zullen we maar zeggen mijn mandje in te rollen....

Op zondag naar Vos geweest om te zwemmen. Ik ben niet al te lang gebleven want had enigzins een kater en wilde nog even slapen voordat ik de nachtdienst in zou gaan.
De nachtdienst was niet echt spannend, maar de tijd ging gelukkig wel snel. Wat wel heel leuk was, was dat ik een placenta moest nakijken en tot de conclusie kwam dat er op de placenta een aparte vlieszak met vocht aangehecht zat waar nog iets in leek te drijven. Ik had de zuster erbij gehaald om met mij mee te kijken en mijn bevindingen met haar door te bespreken. Het bleek precies te zijn wat ik al had gedacht. Toen ik de vlieszak kapot maakte bleek er een niet verder ontwikkelde foetus in te zitten. Nou moeten jullie niet denken dat dit lijkt op een kindje want daarvoor was het nog veel te jong. Waarschijnlijk is bij de vorming van de placenta (dat is op zo'n twaalf weken zwangerschap) het kindje niet verder gaan groeien. Het zag eruit als een grijs/bruin bolletje met boven en onder een ronde en rode bolling. Als het wel verder otnwikkelt was, dan had deze mw. een twee eiige tweeling gehad! Het was echt super gaaf om te zien en dit is eigenlijk heel bijzonder. Helaas had ik mijn fototoestel niet bij mij, maar een andere leerling wel dus ik ga haar vragen of ik die foto van haar kan krijgen. Wanneer dit lukt zet ik hem alsnog op mijn blog.

Nadat ik uit mijn dienst kwam ben ik heerlijk gaan slapen. Heb later op de middag nog even gezellig met mijn moeder gekletst over de telefoon en verder eigenlijk vrij weinig uitgevoerd.
Morgen ben ik ook nog een dagje vrij, maar weet nog niet goed wat ik ga doen. Hoogst waarschijnlijk zal mijn slechte geweten wel aan mij gaan knagen wat betreft het achter lopen van mijn reflectieverslagen dus ik gok dat het een dagje achter de computer gaat worden.....

Nou lieverds, ondertussen ben ik wel een keer uitgekletst dus ga maar weer eens stoppen.
Ik denk dat ik maar eens een boek ga pakken en mij heerlijk in mijn hangmat installeer, ben tenslotte toch morgen vrij dus hoef niet op de tijd te letten!

Mensen werkse van de week!

liefs en een kus van mij

Oja wat betreft die foto's even wat uitleg. Dokter Sophie Redmond was de eerste vrouwelijke arts die zeer belangrijk in Suriname was. Er is een straat naar haar vernoemd, die ik elke dag moet over fietsen om naar het AZP te kunnen komen dus vandaar dat die op de foto's staat.

  • 07 Oktober 2008 - 02:34

    ZUS:

    Hey hier het nachtspook! Zat al de hele tijd te kijken of je al een nieuwe blog er op gezet had, want had al bedacht dat je dat vannacht nog wel es kon gaan doen! En jippie nu om 4.25u net nu ik een mega dip door maak staat er wat nieuws op!! Breekt de nacht weer effe, want heb ook al de hele kredietcrisis uit gespit haha. Leuke blog weer én leuke foto's! Die Dr Sophie is wel een chagerijnig kijkend mens by the way!
    Dacht al wel dat je een kater zou hebben Mw. van de punica oase! Ben zo blauw blauw blauw van die PUNICA...lalala Trouwens gebeurd mij niet vaak dat ik de eerste ben die hier wat op zet...haha. Nou lieffie het is nu bij jou zo rond half 12, je bent vast nog wel wakker. Welterusten alvast voor zo meteen, heeeeeeeeeeeele dikke kus van mij!

  • 07 Oktober 2008 - 04:51

    Jacco:

    Heu hier nachtspook numero 2. Ik weet niet of het aan mijn wazige nachtkop ligt, maar je verhaal maakt een zeer relaxte indruk. Beetje werken, toffe dingen meemaaken, dan lekker stappen, ff uitkateren, heerlijk. Wordt er jaloers van om eerlijk zijn.
    En Dianne, die dokter Sophie is al 53 jaar dood. Dan wil je wel chagerijnig kijken. En als jij je nog dieper in de kredietcrisis verdiept ga je ook zo kijken. Pas maar op, dan wordt je Zutphens eerste kredietcrisispsychiatriegevalletje.

  • 07 Oktober 2008 - 05:10

    ZUS:

    Hahaha ok duidelijk een typisch geval van 2 verpleegkundigen die in de nachtdienst zitten...haha welterusten zo meteen jacco!

  • 07 Oktober 2008 - 06:06

    Vaders:

    Het is volgens mij wel bijzonder druk in de nachtdienst. Creditcrisis uitpluizen etc. leuke zaken voor in de nachtdienst. En inderdaad, het verhaal van je Inge is een lekker rustig verhaal waar ik me bij voor kan stellen dat ik me daar ook goed in kon vinden. Leuk om toch enige afstand te nemen van ook jou koude kikkerlandje. Je kunt nu wel enige schik hebben in het feit dat wij onze winterjassen uit de motteballen hebben gehaald, maar jonge dame jij komt ook aan de beurt als het 12 november is. Ik wens je in ieder geval nog een hele leuke voortzetting toe van je stage en heel veel plezier met het plannen van je tripjes. Jammer dat je keuzes moet maken, maar het is niet anders.

  • 07 Oktober 2008 - 08:51

    Janet:

    arg inge janetjuh is nu jaloers op jou mooie weer,maar jij zult ook nog naar nederland moeten,en hier lopen we het halve jaar met een jas aan,dus jij kan er nog genoeg van genieten ;-)denk daar maar alvast aan.hahahaha en met een kater kun je niet zwemmen he??hahaha.geloof mij inge een daggie achter de pc is echter geen straf hoor,het kan heerlijk ontspannen zijn,verder leuk dat het zo goed met je gaat gezelezen en gezien de verhalen die makkelijk en fijn te lezen zijn..ik zou dat straks nog wel missen,want eerst las ik eerst de stentor en dan nu.nl enzo..en nu lees ik eerst inge dan de stentor en dan pas weer verder,en denk dan o johhh ik moet douchen;-( is het alweer veels te lang natuurlijk..en ja dat is dan lekker ontspannen achter de pc..nou wijfie maak er een leuke dag van,en veel plezier met je mooie weer grrrrrrrr...

    al schijnt nu bij ons ook effe lekker het zonnetje grijnzzz;-)
    doegiesss

  • 07 Oktober 2008 - 15:52

    Rianne:

    Hey meid,

    super dat je zoveel andere dingen ziet buiten je stage. Hier in NL heb ik dat natuurlijk niet, nu moet ik eerlijk bekennen dat ik niet heel veel verder dan Belgie ben geweest, maar zou het wel willen. Als we nog eens naar buitenland op stage zouden gaan zou ik met je meegaan. Stage verloopt bij mij ook al beter, moet nog 12 bevallingen dus op zich best positief. Heb een paar baalweken en verdrietige weken achter de rug en had het gevoel dat ik niet met jullie naar centerparcs kon gaan omdat ik niet zou slagen. ZO erg was het. Nu ben ik wel een twijfelkont en heb ik net met de verkeerde verloskundige gewerkt en het is sowieso de eerste stage in NL dus helemaal wennen. Maar nu heb ik met een paar goede verloskundige gewerkt en zij hebben goede hoop voor mij. Fysiologische bevallingen gaan super en de pathologische heb ik net wat meer sturing nodig, maar ja we have time en het zit er bij mij in hebben ze gezegd. Dus dan maar hopen dat er morgen weer mensen komen bevallen kan ik alleen maar beter worden.

    TOT SNEL en love ya nog een fijne tijd daar in het warme zomerse land.

    Vele groetjes uit het kouwe kikkerlandje NL.
    XXXXX
    Rianne

  • 07 Oktober 2008 - 18:12

    Eva (W):

    Heey!!!

    Jeetje het is weer een heel verhaal :) Weet niet meer waar ik op kan reageren... Maar jeetje 12 november alweer! De tijd gaat idd heel erg snel! Voor je het weet ben je weer thuis ;)
    Dus ik zou idd zeggen! Geniet nog zo lang je kunt, van alles daar en vooral het weer ;) Want hier wordt het alleen maar smeriger/natter/kouder en af en toe zon geloof ik haha!

    Kus!

  • 07 Oktober 2008 - 18:16

    Mama:

    hoi lieverd, wat ik gehoopt en verwacht had gaat uitkomen. Jou dubbele gevoel van naar huis willen maar ook met spijt in je hart dat je het moet achterlaten. Ik durf te wedden als Paramaribo naast Nederland had gelegen zou je zeggen `ik blijf zitten waar ik zit en vervoer me niet`. Mijn familie en vrienden komen maar naar mij toe!!
    Helaas, helaas zit dat er niet in, dus bikkelen we nog maar even door. Èèn troost de temperaturen lopen hier op en het wordt zelfs nazomer.

    Ach Dianne als jij dan toch zo`n nieuw crisisgevalletje ontwikkelt, dan ontwikkelen wij met z`n allen toch een nieuwe therapie. Wat dacht van een therapie onder de palmbomen en voor de begeleiding mogen wij verpleegkundige niet ontbreken. Als jij Dianne dan ook nog in de `waan`leeft dat je zwanger bent, heeft Inge ook nog een rol. De crisis laten we gewoon voortbestaan tot 12 november. Rekeningen sturen we gewoon naar het zorgkantoor.


  • 07 Oktober 2008 - 18:49

    Mama:

    oh Inge vergeet ik toch helemaal alle liefs en heel veel kusjes mee te zenden, dus bij deze.
    doeggggggggggg.

  • 07 Oktober 2008 - 22:14

    ZUS:

    Hey Dushi! Hier spreekt het nachtspook weer, kun jij effe 6 december vrijhouden in je agenda en ook effe vrij eisen op kliniek Zevenaar?! kussie van je zussie.

  • 08 Oktober 2008 - 00:49

    Jacco:

    Dushi. Hehehehehe. Fawaka swa! Maarre, zwanger worden terwijl je tijdens de kredietcrisis in de nachtdienst zit?? Pfff.. Ik vind het voorstel van Alice wel een goeie. Gaan jullie met de familie lekker uitbanjeren onder de palmen, coordineer ik het hele gebeuren wel vanuit de hangmat. Zo ben ik dan ook wel weer.

  • 08 Oktober 2008 - 03:37

    ZUS:

    Ik zie het tenminste zonnig in!

  • 08 Oktober 2008 - 04:32

    Jacco:

    Dat snap ik, Dianne. Hoogzwanger een opleiding volgen met een stage onder supervisie van bovengetekende. Met de kredietcrisis als achtergrond. Ik doe het je niet na. Je doet me een beetje denken aan dat liedje: 'everywhere you go, always take the weather with you'. Als dat het zonnetje is, mag je ook mijn volgende nachtdiensten koffie komen drinken.

  • 08 Oktober 2008 - 04:39

    JACCO & ZUS:

    Inge; bij deze onze welgemeende excuses dat we jou prachtige weblog zitten te verzieken met deze nachtelijke, pre-manische-onzin.. 't spiet ons donders heur, zullen het nooooooit meer doen..

  • 08 Oktober 2008 - 04:40

    Jacco:

    Zou ze ons geloven?

  • 09 Oktober 2008 - 11:51

    Ellen:

    Ik zei het toch?Inge's blog wordt gewoon een ouwe-wijven-theekransje! Sorry Jacco!haha.

  • 09 Oktober 2008 - 19:33

    Sjoerd:

    pré-manische-onzin....Wat dachten jullie van...Zo manisch als een prei!!!
    Trouwens Inge, groeit er prei in Suri??
    Heb nog veel plezier daaro! Moet nu snel defeaceren...ben bang dat er anders een knip gezet moet worden!
    Tot snel Inkie!!

    groet Ploert

  • 10 Oktober 2008 - 10:17

    Parnieeeeeeee:

    Heeeyy lieverd,

    Ff snel een berichtje, ik kan namelijk gelukkig weer zeggen dat ik te weinig tijd heb :D HEERLIJK! Ben v.a. ma toch in Almere begonnen, super druk maar ook allemaal co's en arts-ass maar ik mag genoeg doen gelukkig, echt iedereen is tot nu toe aardig dus hoop dat het zo door gaat. Wens jou nog veel plezier daar en ik denk aan je.

    Dikke kussen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Inge

Hallo Allemaal!! Bij deze mijn lang beloofde blog die ik heb aangemaakt voor mijn verblijf in Suriname. Op 9 augustus zal ik mijn vetrouwde kikkerlandje verlaten om voor drie maanden stage te gaan lopen op de verloskamers in het Academisch ziekenhuis in Paramaribo voor mijn opleiding tot verloskundige. Via deze blog zal ik jullie op de hoogte houden van alle belevenissen! Laat gerust berichtjes achter,want dan voel ik mij iets minder alleen haha!! Liefs Inge Oja ik zal nog even mijn postadres achterlaten. Stoelmanstraat 17 POB 1270 Paramaribo, Suriname

Actief sinds 03 Aug. 2008
Verslag gelezen: 144
Totaal aantal bezoekers 28479

Voorgaande reizen:

09 Augustus 2008 - 12 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: