Ithaka - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Inge Schreurs - WaarBenJij.nu Ithaka - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Inge Schreurs - WaarBenJij.nu

Ithaka

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Inge

10 Oktober 2008 | Suriname, Paramaribo

Dag allemaal,

Ooit toen ik als leerling verpleegkundige afscheid nam van een clientengroep die ik intensief begeleid had, kreeg ik een kaart met een gedicht van een client. Hij wist van mijn voornemens af om de verloskundige opleiding te gaan volgen en zei bij het geven van het gedicht het volgende;
Ondanks dat je een nuchtere meid bent, zul je dit gedicht nog wel eens nodig hebben. Juist op de moeilijke momenten waarop je het even niet meer ziet zitten en niet meer weet waarvoor je het allemaal nog doet.

Vanaf het eerste moment vond ik het een zeer betekenisvol gedicht en sprak het mij aan. Wat deze man toentertijd tegen mij heeft gezegd is uitgekomen. Nog steeds pak ik bij moeilijke momenten de kaart erbij en lees ik het gedicht nog eens over.
Tijdens mijn verblijf hier heb ik dan ook vaak het kaartje 'nodig' gehad.

Dit waardevolle persoonlijke stukje van mij, wil ik met jullie delen. Of jullie er iets mee kunnen is een tweede, maar het gaat om het idee....

ITHAKA

Als je de tocht aanvaardt naar Ithaka,
wens dat de weg dan lang mag zijn,
Vol wederwaardigheden, vol belevenissen.
De cyclopen en de Laistrygonen,
De woedende Poseidon hoef je niet te vrezen,
Zulke ontmoetingen zul je nooit hebben op je weg
Wanneer je denken verheven blijft, verfijnd de emotie die je hart en lijf beroert.
De Cyclopen en de Laistrygonen,
De woeste Poseidon zul je niet tegenkomen wanneer ze je niet in je eigen geest meedraagt,
Wanneeer je geest hun geen gestalte voor je geeft.
Wens dat de weg dan lang mag zijn.
Dat er veel zomermorgens mogen komen
waarop je heel dankbaar, heel blij
onbekende havens zult binnenvaren;
Dat je mag pleisteren in Phoenicische handelssteden
om mooie dingen aan te schaffen
van parelmoer, koraal, barnsteen en ebbenhout,
en opwindende geurstoffen van alle soorten,
Opwindende geurstoffen zoveel je krijgen kunt;
Dat je talrijke steden in Egypte aan mag doen,
Om veel, heel veel van de geleerden op te steken.
Blijf wel altijd denken aan Ithaka.
Daar aan te komen is je doel.
Maar overhaast de reis in geen geval.
't Is beter dat die vele jaren duurt en je pas als oude man bij het eiland afmeert,
rijk door wat je onderweg verwierf,
zonder verwachting dat Ithaka je rijkom schenken zal.
Ithaka schonk je de mooie reis.
Bestond het niet, dan was je nooit vertrokken.
Maar méér heeft het je niet te bieden.
En vind je het armzalig, Ithaka bedroog je niet.
Zo wijs geworden, met zo veel ervaring,
Heb je al wel door waar Ithaka's voor staan.




Liefs Inge

  • 10 Oktober 2008 - 01:18

    ZUS:

    Hey meissie,
    Het blijft een mooi gedicht en zeer van toepassing..
    Welterusten strakjes..
    kus

  • 10 Oktober 2008 - 06:48

    Ellen:

    Hey Ingie!!
    sluit me helemaal bij zus aan, mooi gedicht en idd zeer toepasselijk in jouw geval! Ik moet zeggen dat je wel lekker positief klinkt de laatste tijd, ondanks dat je toch veel meemaakt! Laatste paar weken en dan mag je weer lekker je winterjas aan en hier genieten van de kou!! Brr wat was het koud op de fiets vanmorgen! Mijn handen waren bijna aan het stuur vastgevroren!Over minder dan 5 weken mag jij hier ook weer lekker van genieten, haha! Dat is vast een fijn vooruitzicht!Dan kom ik een avond bij je en dan gaan we alleen maar kleppen!! Allemaal lekkere dingen erbij, kaarsjes aan en dan maar tetteren! Kijk er wel naar uit hoor om je weer te zien! Geniet van die laatste weken rust zonder al die kwektantes hier om je heen, haha! Voor je t weet tuuten je oren weer hele dagen in het weekend!haha. Dikke kus van mij!

  • 10 Oktober 2008 - 08:13

    Vaders:

    Ja Inkie Winkie, zo zie je maar. Ieder mens heeft richtpunten, steunpunten en andere zaken nodig om door het leven te gaan. Het zijn de bakens van het leven om te bepalen of je voor jezelf de richting nog hebt die je wilde inslaan. We hebben het er thuis veel over gehad, dat gedicht over Ithaka. We hebben het met z'n allen proberen te ontleden en ook ik probeer het in moeilijke momenten op mezelf toe te passen. En dat lukt best wel. Het zijn juist deze steunpunten die je veel energie en motivatie geven om de doelen te realiseren.
    Het is zoals je zus al schrijft: zeer van toepassing.
    Kusjes en blijf genieten.

  • 10 Oktober 2008 - 08:37

    Jacco:

    Prachtig stuk, oud Griekse wijsheid in het warme Suriname. Mooi ook dat je het van een client hebt gekregen.
    Tjemig wat ziet de wereld er anders uit in daglicht.

  • 10 Oktober 2008 - 09:33

    Mama:

    Ja Inge ik durf te zeggen dat jij de tocht naar Ithaka hebt aanvaard, je bent al een stukje van deze reis aan het afleggen en je zult deze reis nog heel lang afleggen. Wij reizen graag met je mee.
    In het leven zijn het vaak de kleine dingen die het doen zoals het krijgen van een gedicht die van grote waarde blijkt te zijn. Ik vind het prachtig om te lezen dat jij hier open voor staat ondanks soms je nuchterheid .
    Het zou mooi zijn als jij de man die jou dit gedicht heeft gegeven ooit nog eens zou ontmoeten en dan hem kunt vertellen hoe veel je hebt gehad aan zijn kleine geschenkje.

    heel veel liefs en kusjes.


  • 10 Oktober 2008 - 09:56

    Janet:

    hey hey inge ja toch blijft het altyd wel bijzonder als je zoiets krijgt dan he,dan weet je dat je niet voor niets werkt en toch heel veel voor iemand iets kan betekenen...niets is mooier dan dat het is ontzettend dankbaar,en dan mag je idd nog weleens terug kijken...goed van je dat je zoiets ook doet..dat maakt je een mens!
    wat een mooi gedicht van die man...ik denk dat jij wel heel trots kan zijn om de persoon die je bent,en soms is het werken met mensen ontzettend ondankbaar,maar zo zie je maar dat je lang niet voor iedereen ondankbaar werk hebt vericht.nou meis je komt alweer bijna terug kan niet wachten om je weer eens te zien,met al die bloggen heb je echt laten zien wie je bent,en vind ik je als persoon dat je een mooie persoonlijkheid hebt..ik zeg ga zo door,jij hebt echt iets van je leven gemaakt en je kunt enorm trots zijn op jezelf;-)
    groetjes janet

  • 10 Oktober 2008 - 12:01

    Moo:

    Heey Lieverd!
    Wat een onwijs mooi en pakkend gedicht! en ook nog oo zoo toepasselijk! Wat super dat je zoiets van een client hebt gekregen! Ben wel erg trots op di's kleine zusje en tja..die worden nou eenmaal ook groot!Moet zeggen dat ik erg van je bloggen geniet! ondanks moeilijke tijden toch nog een positief bericht! sper joh! Nog ff en dan ben je weer lekker terug!
    Nou hier is het momenteel best lekker weer:) heb heerlijk de deur open :) de katten lopen in en uit en Flip ligt buiten lekker in he zonnetje! momenteel niks te klagen dus..
    Het weer zien komt steeds dichterbij!! lieffie tot snel!!
    Dikke Kuz!!

  • 11 Oktober 2008 - 18:16

    Marian Van Schriek:

    ha,die Inge,

    wat leuk om al je belevenissen te lezen, echt een heel andere wereld als hier in het koude oosten (vandaag trouwens niet zo koud..)
    mooi gedicht trouwens.
    Veel plezier nog de laatste weken,

    groetjes uit Zevenaar,
    Marian

  • 12 Oktober 2008 - 13:27

    ZUS:

    Weet niet of je wat van dat melkpoederdrama uit China hebt mee gekregen maar vandaag stond op nu.nl het volgende;

    Besmet melkpoeder gevonden in Suriname

    AMSTERDAM - De Surinaamse regering heeft Chinees melkpoeder in beslag genomen, nadat tests hadden uitgewezen dat het besmet was. Dat heeft het ministerie van landbouw donderdagavond bekendgemaakt.

    Een drankenfabrikant wees het ministerie op een lading Chinees melkpoeder die mogelijk melamine bevatte. Er werden monsters naar een laboratorium in Nederland gestuurd en daar bleek het poeder inderdaad besmet te zijn.

    Onduidelijk was hoe de lading in Suriname terecht was gekomen. Het land verbood vorige maand alle Chinese zuivelproducten, net als buurland Guyana.

    Door met melamine besmet melkpoeder kwamen in China vier kleine kinderen om. Er werden er 54 duizend ziek.


  • 21 Oktober 2008 - 23:13

    Luc :

    Hoi Inge,
    Volgens mij heb je Ithaka aardig in je hart gesloten met al je ervaringen.

    liefs
    Luc

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Inge

Hallo Allemaal!! Bij deze mijn lang beloofde blog die ik heb aangemaakt voor mijn verblijf in Suriname. Op 9 augustus zal ik mijn vetrouwde kikkerlandje verlaten om voor drie maanden stage te gaan lopen op de verloskamers in het Academisch ziekenhuis in Paramaribo voor mijn opleiding tot verloskundige. Via deze blog zal ik jullie op de hoogte houden van alle belevenissen! Laat gerust berichtjes achter,want dan voel ik mij iets minder alleen haha!! Liefs Inge Oja ik zal nog even mijn postadres achterlaten. Stoelmanstraat 17 POB 1270 Paramaribo, Suriname

Actief sinds 03 Aug. 2008
Verslag gelezen: 199
Totaal aantal bezoekers 28477

Voorgaande reizen:

09 Augustus 2008 - 12 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: